Kanta-Häme

Taksifirmoille sakkoja ja yksi yritys vaihtoon – Kela-taksien kipuilu näyttää hellittävän

Aihekuva: Tapio Tuomela

Julkisuudessa kerrotut ongelmat Kela-taksien saapumattomuudesta, rajuista myöhästymisistä ja pitkistä jonotusajoista kyytien tilaamisessa ovat helpottuneet loppukesän ja syksyn jälkeen. Vastaava suunnittelija Anne Giss Kelasta sanoo STT:lle, että taksipalvelut toimivat tällä hetkellä varsin moitteettomasti.

–  Ainoastaan Uudenmaan alueella on se tilanne, että Kela on kilpailuttanut uudelleen palvelut. Palvelu ei ollut sen mukaista, mitä Kela on edellyttänyt.

Uutena Kela-kyytien järjestäjänä aloittaa Helsingin ja Uudenmaan alueella huhtikuussa Menevä Oy. Helsingin-Uudenmaan Taksit jatkaa kyytien tarjoamista maaliskuun loppuun.

Kela päätyi etsimään uutta yrittäjää ennen kaikkea siksi, että asiakkaat ovat jääneet joissakin tapauksissa täysin ilman kyytiä. Esimerkiksi joulukuussa suorakorvausmatkoja oli alueella noin 46  000, joista 460 tapauksessa eli prosentissa asiakas jäi ilman taksia. Marraskuussa taksi jäi tulematta 0,5 prosentissa tapauksista.

–  Puhumme siitä, että noin prosentti matkoista jää kuukauden aikana toteutumatta. Kela ei voinut hyväksyä sitä, että joka päivä tapahtuu matkojen peruuntumisia. Palveluntuottajan kanssa tulimme yhdessä siihen tulokseen, ettei tämäntyyppistä palvelua voi enää jatkaa, Giss sanoo.

 

Myös Kanta-Hämeessä ja muualla Suomessa oli runsaasti ongelmia Kela-taksien saatavuudessa sen jälkeen, kun Kela-kyytejä koskevan kilpailuttamisen voittaneet tilausvälityskeskukset aloittivat heinäkuussa. 10 000 euron uhkasakon vakavammista puutteista ovat saaneet Helsingin-Uudenmaan Taksit, Pro-Keskus Pohjois-Karjalan tilanteesta sekä Tampereen Aluetaksi Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan ongelmista.

Pulmat ovat koskeneet ennen kaikkea puheluiden pitkiä jonotusaikoja. Ne olivat alkuvaiheessa kymmeniäkin minuutteja.

–  Kaikkialla muualla paitsi Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Pohjois-Savossa ja Keski-Suomessa puheluiden jonotusajat ovat nyt palvelukuvauksen mukaisia, Giss sanoo.

 

Kela selvittää joka kuukauden keskimääräisen jonotusajan ja jos se on yli 90 sekuntia, seuraa uhkasakko. Ensimmäisiltä kuukausilta se on 2  000 euroa, ja näitä sakkoja ovat saaneet useat yritykset.

Giss kiittelee palveluntuottajia siitä, miten ongelmia on saatu kitkettyä. STT-HÄSA

Lue myös: Eläkeliitto: Kanta-Hämeen Kela-taksien ongelmat korjattava – “Ihmiset jäävät jatkuvasti ilman kyytejä” (Häsa 28.11.2018)