Kanta-Häme

Taksit odottavat lisää hiljaisia päiviä

Maakunnan taksilupien määrä vähenee ensi vuonna 260:stä 258:aan. Hausjärvi ja Janakkala menettävät yhden henkilöautoluvan ja Forssassa yksi henkilöautolupa muuttuu esteettömän henkilöauton luvaksi. Kanta-Hämeenlinnassa lupia on ensi vuonnakin yhteensä 76, Riihimäellä 34.

Jos paikalliset taksiautoilijat olisivat saaneet itse päättää luvista Uudenmaan ely-keskuksen sijasta, olisi henkilöautolupien määrää hieman pienennetty ja esteettömien autojen määrää lisätty. Kanta-Hämeessä päiväasiakkaista 90 prosenttia tarvitsevat invakuljetusta tai kyydit ovat Kelan maksamia.

– Lupamääränmuutos on kosmeettinen eikä vaikuta käytännössä mihinkään, kuittaa Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Sirviö kertoo, että tilausvälityksen kyytimäärät laahaavat nyt vuoden 2004 tasolla. Viime vuodesta kyytimäärät olivat marraskuun loppuun mennessä pudonneet 12 prosenttia, mutta joulu nipistänee koko vuoden miinuksen kuuteen prosenttiin.

– Joillakin paikkakunnilla on sukellettu vielä vähän syvempään. Vuosi on ollut huono kaikille eikä ensi vuosi näytä yhtään sen paremmalta, sanoo Sirviö.

Lakimuutokset vain ajan kysymys

Taksiala elää murroskautta. Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaati viime keväänä pontevasti taksien määrän sääntelyn purkamista. Silloinen liikenneministeri Henna Virkkunen (kok.) piti ajatusta hyvänä ja käynnisti selvitystyön.

– Kesällä oli lausuntokierroksella sellainen versio hallituksen esityksestä, jossa ehdotettiin pieni vapautuksia taksimarkkinan puolelle, mutta ne päätettiin vetää pois tällä viikolla eduskuntaa menevästä joukkoliikennelaista. Henkilökuljetusuudistushankkeen määräaika on nyt huhtikuun lopussa, kertoo ylitarkastaja Iida Huhtanen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Esitysluonnoksessa olisi mm. poistettu esteettömiltä takseilta kiintiölupamenettely, mikä olisi käytännössä vapauttanut alan. Taksamittareilla varustetut joukkoliikenneautot olisivat tulleet tolpille kilpailemaan asiakkaista ilman asemapaikkasäädöksen ja päivystämisen velvoitteita.

– Näillä muutoksilla järjestelmä olisi mennyt niin sekaisin, ettei valvova viranomainen eli ely-keskus olisi pysynyt millään perässä. Oli järkipäätös, että homma arvioidaan uudestaan ja nimenomaan kokonaisuutena, sanoo Sirviö.

Uusi sovelluksia, uusia toimintamalleja

Uudet tuulet puhaltavat myös teknologian kautta. Älypuhelinpalvelut Uber ja Taksify ovat rantautumassa Suomeen samalla kun Taksiliitto on lanseeraamassa omaa Valopilkku-sovellustaan. Valopilkussa taksi varataan näyttöä koskettamalla ja puhelin kertoo, milloin taksi on pihassa. Sovellus kattaa kaikki Suomen välityskeskukset.

– Uskon, että asiakkaat pääsevät kokeilemaan Valopilkkua alkutalvesta, sanoo Sirviö.

Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää puolestaan vuoden alussa Lapissa, Pohjois-Savossa ja Kymenlaaksossa hankkeet, joissa takseihin ja joukkoliikenneautoihin kerätään useampia asiakkaita, ja samalla kyydillä voidaan hoitaa vaikka lääkärikäynnit ja pankkiasiat. Samalla kun yhteiskunnan varoja säästyy, pääsevät autot ajoon.

– Tämä sopii erityisen hyvin pitkien etäisyyksien alueille, mutta olemme mielellään mukana, kun Hämeenlinnan kaupunki alkaa soveltaa vastaavaa ajatusmallia, sanoo Sirviö. (HäSa)