Kanta-Häme

Taksitarkastaja valvoo asiakkaan ja kuskien oikeuksia

Jos taksikyydistä ei saa kuittia tai ennakolta tilattu taksi ei saavukaan sovittuun aikaan, kannattaa olla yhteydessä paikalliseen taksitarkastajaan.

Taksitarkastajan virka on osa Taksiliiton omavalvontaa. Tämä tarkoittaa sitä, että tarkastajina työskentelevät ovat myös itse taksinkuljettajia.

Jussi Leino on toiminut Kanta-Hämeen alueella nelisen vuotta taksitarkastajana ja ajanut taksia lähes kolme vuosikymmentä. Hän ei koe olevansa jäävi selvittämään kuljettajien ja asiakkaiden riitatilanteita.

– Tavoite on olla puolueeton linkkinä asiakkaan ja kuljettajan välillä. Moni asiakas tuntuu silti ajattelevan, että pidän ainoastaan kuljettajien puolia, Leino sanoo.

Takseilla sisäinen sanktiojärjestelmä

Taksien omavalvonta perustuu omaan, sisäiseen sanktiojärjestelmään.

Mikäli tarkastaja havaitsee väärinkäytöksiä, voidaan kuljettajalle antaa ensin huomautuksia, sitten kirjallisia varoituksia. Kuljettajia voidaan määrätä myös väliaikaiseen kyydinvälityskieltoon taksikeskuksesta.

– Vakavammista rikkomuksista ollaan yhteydessä viranomaisiin, Leino kertoo.

Tällä hetkellä Leino on Kanta-Hämeen ainoa tarkastaja. Töitä riittäisi pinoiksi saakka toisellekin, mutta tarkastajan virkaan ei Leinon mukaan ole varsinaista tunkua.

– Riitatilanteiden selvittely ei ole mikään kiitollinen homma.

Juuri tästä syystä Leino ei yleensä kerro neuvoa kysyville asiakkaille ajavansa itse taksia eikä halua esiintyä tässä jutussa omilla kasvoillaan.

Riidan ratkaisee poliisi vasta viime kädessä

Joskus kyse riitatilanteissa voi olla siitä, että molemmilla osapuolilla on erilainen, mutta vahva näkemys tapahtuneesta.

Leino kertoo esimerkkitapauksesta, jossa asiakas ei kertomansa mukaan ollut saanut kuittia taksimatkan päätyttyä. Kuitin saaminen jälkikäteen osoittautui kuitenkin ongelmalliseksi.

– Matka oli maksettu käteisellä, eikä käteismaksuista jää taksimittareihin suoraan tulostettavissa olevaa kuittikopiota, toisin kuin korttimaksupäätteisiin, taksitarkastaja Leino selvittää.

Tämän vuoden alusta palveluntarjoajan on kuitenkin tarjottava asiakkaalle kuittia poikkeuksetta, otti tämä sitä vastaan tai ei. Mikäli asiakkaalle ei tarjota kuittia, voi Verohallinto mätkäistä palveluntarjoajalle jopa 1000 euron suuruisen sakon.

Verohallinnon ylitarkastaja Liisi Peltokorpi sanoo, että kuitti pitää voida toimittaa asiakkaalle myös jälkikäteen, mikäli kuittia tarvitaan esimerkiksi kirjanpitoon. Tällaisessa tilanteessa kuittiin merkitään, että se on tehty asiakkaan pyynnöstä jälkikäteen.

– Poikkeustilanteessa kuitin voi kirjoittaa myös käsin, kunhan kuljettaja voi ajopäiväkirjastaan varmistaa, että asiakas todella on ottanut kyydin.

Mikäli asia ei selviä taksitarkastajan kautta, Peltokorpi kehottaa olemaan yhteydessä poliisiin. (HäSa)