Kanta-Häme

Taksiyrittäjät nyreinä veroedun poistosta

Kanta-Hämeenlinnan taksiyrittäjä Joonas Nieminen pyörittelee päätään, kun häneltä kysyy hallituksen kehysriihen päätöksestä poistaa taksien veroetu.

– Vajaat kaksi kuukautta sitten aloittaneesta yrittäjästä se kuulostaa ikävältä. Juuri olen investoinut autoon, mittareihin ja laitteisiin.

– Täytyy miettiä, ajanko tällä uutena Suomesta ostamallani autolla vähän pidempään kuin kaksi vuotta, ehkä 3–4 vuotta. En pidä poissuljettuna, että hakisin seuraavan auton Saksasta.

Ei vielä paniikkia autonostossa

Samoilla linjoilla on Hämeenlinnan Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Pentti Vienonen, taksiyrittäjä hänkin.

– Miinustahan tämä on, melkein kuin viime vuosien taksojen ”korotuksetkin” 2–3 prosentilla, kun kuitenkin kulut ja työntekijöiden palkat aina vain nousevat.

– Tässä sitä yritetään kalastella kyytejä, saada leipä ja maksaa laskut. Lisää täytyisi tienata, Vienonen toteaa.

Hänkin uskoo, että taksien autokanta jonkin verran vanhenee nykyisestä ja että vähänkäytettyjä autoja aletaan hakea Saksasta. Tähän asti monet yrittäjät ovat vaihtaneet autoja, kun kahden vuoden täystakuu on umpeutumassa.

– Jos autonvaihto on nyt ajankohtainen, hallituksen veropäätös saattaa nopeuttaa vaihtopäätöstä, mutta mitään paniikkia en ole meillä huomannut.

Hämeenlinnan Taksiautoilijoihin kuuluu noin 65 taksiyrittäjää kantakaupungin alueella. Lupa on 76 taksiautoon.

Uhkana myös autokoon pieneneminen

Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö ei näe, että veropäätöksen kustannuksia pystyttäisiin siirtämään asiakkaan maksettaviksi.

– Tuskin se vaikuttaa niin kauan kuin valtioneuvosto päättää taksoista. Niissä on hyvin pienet indeksikorotukset.

Sitä hän ei kuitenkaan katso hyvällä, jos taksiautojen koko nykyisestä kovasti pienenee.

– Päiväaikaisesta asiakaskunnasta hyvin paljon on Kela-kyydeillä kulkevia iäkkäitä ja liikuntarajoitteisia henkilöitä, joilla on rollaattoreja ja taitettavia pyörätuoleja. Jos taksikalusto menee kovin pieneksi kooltaan, se vaikeuttaa asiakkaan autoon menemistä ja poistumista ja apuvälineiden kuljettamista.

Taksiliitto vastustaa jyrkästi

Suomen Taksiliitto tyrmäsi heti maaliskuun lopulla hallituksen veropäätöksen.

Liiton tiedotteessa Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki otti tuolloin kantaa muun muassa ulkomaille suuntautuvan autokaupan lisääntymiseen.

– Tällöin (valtion) tavoiteltu verotulo ei toteudu lainkaan, ja ympäristöystävällisyydelle asetettujen tavoitteiden toteutuminen muuttuu haasteellisemmaksi, hän sanoi taksien autokannan vanhenemiseen viitaten. (HäSa)