Kanta-Häme

Talouden kauhukuva ei toteudu

Alustavissa arvoissa Hämeenlinnan kaupungin budjettialijäämäksi saatiin jopa 13 miljoonaa euroa. Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala luonnehtii arviota kauhuskenaarioksi ja sanoo, ettei se onneksi toteudu.

– Tuo luku jää huomattavasti arviota pienemmäksi. Kirjaukset alkavat olla sisällä, mutta tarkoista summista en voi vielä puhua, Kenakkala muistuttaa.

Luvut täsmentyvät kaiken aikaa. Summat ovat lopullisesti selvillä 31. maaliskuuta.

Kenakkalan kauhuskenaarioksi nimittämä 13 miljoonan alijäämäarvio tuli Kuntaliiton veroennusteesta. Se näytti, että Hämeenlinnan verotulot jäävät 8–9 miljoonaa euroa budjetoitua pienemmäksi.

Lisäksi toimintamenojen arveltiin ylittyvän jopa viidellä miljoonalla.

Verotulot kehittyivät arvioitua paremmin ja reagointi kuluihin pudotti toimintakatteen kasvun alle kahden prosentin.

Hämeenlinnan taloutta ovat heikentäneet kuntaliitokset ja valtionosuuksien menetykset. Yllättävintä on ollut väestömäärän kääntyminen laskuun ja työpaikkojen menetykset.

Hämeenlinnan hyvä sijainti ei sittenkään ole ollut se autuaaksi tekevä asia. Esimerkiksi valtiolta on kadonnut tuhatkunta työpaikkaa.

– Vielä ei ole eritelty, mistä nuo työpaikat ovat kadonneet. Hattulassa Parolankin asema on vahvistunut, hämmästelee kaupunginjohtaja.

Kenakkala tunnustaa, että kilpailu valtion työpaikoista käy kovana. Sen hän kiistää, että Hämeenlinnassa olisi seisottu tumput suorina.

– Koko ajan on tehty ja tehdään töitä noiden työpaikkojen saamiseksi. Nytkin meillä on muutama hanke vetämässä. Ne liittyvät tuomioistuinviraston sijoittumiseen Hämeenlinnaan.

Hämeenlinna asetti tavoitteekseen 300–500 hengen muuttovoiton vuosittain. Nyt kehitys on kääntynyt takaperoiseksi ja tavoitteesta etäännytään kaiken aikaa.

Onko jotain tehty väärin tai jätetty tekemättä?

Kenakkala vastaa kysymykseen viittaamalla yleiseen kehitykseen Suomessa. Suuret kasvukeskukset vetävät väkeä. Hämeenlinnan kaltaisille keskuksille jää menettäjän osa.

Hämeenlinna menettää erityisesti nuorta väkeä. Niin Helsingin kuin Tampereen kaltaisten kaupunkien trendikkyys vetää opiskelumahdollisuuksien ja työpaikkojen lisäksi.

Hämeenlinna kohentaa kaupunkikuvaansa Asemarannan, ykköskorttelin, Engelinrannan ja linja-autoaseman suunnitelmilla.

Linja-autoaseman alueesta on käynnissä tontinluovutuskilpailu.

Alueen kehittämiseen saatiin vauhtia, kun se irrotettiin Engelinrannan yhteydestä omakseen. Loppusuoralla on mukana kolme ehdokasta. Kun voittaja selviää, saadaan asemakaava eteenpäin.

– Meillä on ollut pulaa keskustan tai lähellä keskustaa olevista kerrostalotonteista.

Näiden hankkeiden jälkeen pulaa ei pitäisi enää olla, Kenakkala arvioi.

Kaupunginjohtaja uskoo Hämeenlinnan mahdollisuuksiin kääntää suuntaa parempaan.

– On uskallettava tehdä valintoja ja rakennettava tätä kaupunkia yhdessä. Uusi Hämeenlinna on malliesimerkki siitä, miten eri poliittiset ryhmät kykenevät yhteiseen tekemiseen ja katsomaan eteenpäin. HäSa

Päivän lehti

3.6.2020