Kanta-Häme

Talvi tulee tällä viikolla teille

Talvi on tulossa teille kovaa vauhtia, vaikka ensilumesta ei ole vielä tietoakaan. Talvinopeudet astuvat voimaan jo ennen perjantaita ja sunnuntaista lähtien autojen alla voi käyttää nastarenkaita.

Lämmin syksy on hillinnyt renkaanvaihtoryntäystä. Paikallisten yrittäjien mielestä kiireisimmät ajat ovat tällä ja ensi viikolla.

– Olemme vaihtaneet talvirenkaita syyskuun lopusta asti, kun ensimmäiset talvipakkaset pelästyttivät autoilijat. Nyt on ollut kuitenkin paljon viimevuotista rauhallisempaa. Silloin vielä kesärenkaissa olleet autot kolaroivat liikkeen pihassakin, Teija Vekka-Pirhonen Rengasvekasta kertoo.

Talvinopeuksiin siirtyminen on Liikenneviraston liikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Östermanin mielestä aiheellista liikenneturvallisuuden takia. Juuri valmistuneen tutkimuksen mukaan niillä säästetään kahdeksan ihmisen henki.

– Mielestäni kahdeksan on iso luku, vaikka vielä muutama vuosi sitten puhuttiin jopa 10-15 kuolemantapauksesta. Kolareita on vähentänyt nimenomaan nopeus, eikä esimerkiksi autojen tekniikan kehittyminen. Esimerkiksi renkaat lisäävät turvallisuutta teillä kaikkina vuodenaikoina, Österman korostaa.

Talvella suurin sallittu ajonopeus on moottoritiellä sata kilometriä tunnissa ja pääosalla muista teistä 80 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitus alenee 80 kilometriin 7600 tiekilometrillä. Sadan kilometrin nopeusrajoitus koskee ainoastaan 590 kilometriä.

Sään ja kelin mukaan vaihtuvia nopeusrajoituksia on Suomen tiellä vielä vähän.

– Vaihtuvista nopeusrajoituksista pidetään, mutta niihin siirtyminen on kallista. Liikennemerkit pitäisi uusia kymmenen vuoden välein, eikä siihen ole varaa, Österman huomauttaa.

Talvinopeusjärjestelmä on täysin suomalainen ilmiö. Muissa Pohjoismaissa on järjestelmää kyllä kokeiltu, mutta käyttöön sitä ei ole otettu.

Aika ajoin Suomessa vaaditaan talvinopeuksista luopumista, mutta suurin osa autoilijoista on Östermanin mukaan tyytyväisiä nopeuksien laskemiseen.

– Nopeuksiin on siirtymistä voisi kyllä myöhentää. Nykyisin marraskuu on harvoin vielä luminen. Toisaalta pimeys on todettu olevan maantiellä liukkauttakin vaarallisempaa, Österman pohtii. HäSa

 

 

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic