Kanta-Häme

Tampere–Helsinki -moottoritielle voi tulla pitkiä rekkaletkoja – toteutustapaa pohditaan vielä

Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien saattueajoa (platooning) testataan vuosien 2019–2021 aikana Tampereen ja Helsingin välisellä moottoritiellä.

Saattueajossa puoliperävaunu- tai täysperävaunullisista kuorma-autoista muodostetaan tielle jono, joka liikkuu pitkälti jonon ensimmäisen eli johtoauton muille autoille välittämän tiedon perusteella.

Taustalla on Pirkanmaan ely-keskukselle myönnetty 300 000 euron EU-tuki. Pirkanmaa tekee hankkeessa yhteistyötä Uudenmaan ely-keskuksen kanssa.

 

Ely-keskuksen liikennejärjestelmäyksikön johtajan Harri Vitikan mukaan kehitys näyttää siltä, että kuljettaja säilyisi kaikissa autoissa.

Euroopassa saattueajon rekat ajavat toisistaan alle sekunnin päässä. Suomessa turvaväli säilyisi ainakin kahden sekunnin mittaisena.

– Rekkojen väliin mahtuisi henkilöauto ajamaan, Vitikka kertoo.

 

Suomessa saattueajoa ei ole vielä tehty. Vitikan mukaan nyt selvitellään eri kuljetusyritysten kiinnostusta kokeiluun.

Saattueajon suurin hyöty olisi raskaiden kuljetusten 10–15 prosentin polttoainesäästö. Lisäksi halutaan selvittää, millaisia hyötyjä ja vaikutuksia saattueajoilla on moottoritien muuhun liikenteeseen ja liikenneturvallisuuteen.

Vitikan mukaan saattueajojen periaate on, etteivät ne häiritsisi muuta liikennettä. Saattueen tulisi toimia niin, että tilaa on muullekin liikenteelle. Saattueen erikseen merkitsemiselle Vitikka ei näe tarvetta. Ainoastaan ilman kuljettajaa ajavat saattueet tulee merkata, mikäli sellaisia tulevaisuudessa nähdään liikenteessä.

Muun liikenteen liittyminen moottoritielle saattueajon sattuessa kohdalle vaatii Vitikan mukaan kuljettajilta erityistä varovaisuutta. HÄSA