Kanta-Häme

Tänään soitetaan teknoa

Mitkä bileet, millainen paikka, keitä mukana? Dj ja äänisuunnittelija Tapio Hakanen miettii ennen keikkaa, millaista settiä kehiin laitetaan ja missä määrin mennään improvisoiden.

 

1. Roolien tasapainoilua
– Tunnetut dj:t tekevät myös itse musiikkia, mikä on nykyään menestyneen dj:n edellytyskin. Tällainen artistin ja dj:n roolien tasapainoilu puhututtaa alalla: onko se hyvä vai huono juttu? Olen itsekin julkaissut neljä albumia, ja pidän todella paljon molemmista rooleistani. 
– Olen aloittanut soittamalla musiikkia ja käynyt soittotunneilla. Musiikkitaustallani on iso merkitys. Omassa työssäni roolit tukevat toisiaan. Dj soittaa pääasiassa muiden tekemää musiikkia ja mukautuu yleisön reaktioihin. Artisti puolestaan soittaa omaa musiikkia, ja yleisökin odottaa kuulevansa tietyn hitin. 
– On ajateltu, että etukäteen suunniteltu setti on dj:n työn alkuperäisten arvojen vastaista, mutta toisaalta tullakseen menestyväksi dj tarvitsee omaa musiikkia.

2. Työkalut kehittyvät
– Maailma muuttuu kovaa vauhtia, ja myös dj:n työkalut kehittyvät. Liikkeelle on lähdetty vinyylimaailmasta ja jatkettu cd-levyillä. Nykyään suurin osa musiikista kulkee USB-muistitikuilla tai läppärin softassa. 
– Olen koko elämäni kerännyt vinyylejä, ja joskus kaipaan musiikin fyysistä muotoa. Kun ennen tilasi Englannista levyn, piti jännittää, ehtisikö sen saada perjantaina postissa juuri ennen keikkaa. Musiikin fyysisessä muodossa on jotain hienoa, joka katoaa mp3-muodossa. Teknologian kehityksessä hämärtyy dj-keikan ja live-keikan ero. 
– Itse pidän kuitenkin teknologian tuomista ilmaisullisista mahdollisuuksista. Lisäksi musiikkia voi olla enemmän mukana. Vinyylikeissi saattoi painaa 15–20 kiloa. Teknologia on tehnyt matkustavan dj:n elämästä helpompaa.

3. Tekno suosiossa
– Maailmalla villiinnyttää nyt isosti tekno. On mielenkiintoista, miten rosoisimmasta underground-soundista on tullut niin suosittua. Itse kuuntelen pääasiassa elektronista tanssimusiikkia ja kotona chillaillessa jotain vähän iisimpää.
– Myös keikkojen visuaalisuuteen on ryhdytty kiinnittämään huomiota. Monella alkaa olla mukana oma videojockey tai pyrotekniikkaa. Osa miettii, että on hienoa luoda uniikkeja kokonaisuuksia. Toisten mielestä nämä ovat ulkomusiikillisia asioita.
– Muutoksessa pitääkin olla kriittinen, mutta kun perussuhtautuminen on myönteistä, muutos todennäköisemmin vie hyvään suuntaan. Innostuminen ja uuden syleily ovat olennainen osa konemusakulttuuria. LM–HÄSA

Sarjassa kysytään eri ammattien edustajilta, mikä heidän työssään on ajankohtaista juuri nyt.