Kanta-Häme

Hämeenlinnalaislähtöinen Sanni Reilin tuo uuden esityksensä Verstas-teatteriin

Sanni Reilin löysi hahmoterapiaa hyödyntävästä hahmometodista itselleen sopivan ilmaisukeinon.
Sanni Reilinin koostama La Llorona kertoo surusta ja kaipuusta, mutta esitykseen mahtuvat muutkin tunteet. Mukana esityksessä ovat myös tanssija ja orkesteri, josta kuvassa pianisti Mikko Patama. Kuvaaja: Terho Aalto

La Llorona eli Itkijänainen on latinalaisamerikkalainen kansantarina naisesta, joka joutuu rakastettunsa hylkäämäksi. Surussaan ja tuskassaan nainen hukuttaa lapsensa ja vaeltaa sen jälkeen rannoilla itkemässä heitä.

La Llorona on myös Hämeenlinnasta lähtöisin olevan Sanni Reilinin kokoama musiikki-, runo- ja tanssiesitys. Se yhdistää argentiinalaista tangoa ja muuta musiikkia kokonaisuudeksi, jossa yhdistävänä tekijänä on Reilinin mukaan voimakas tunne.

– Esitys ei kerro La Lloronan tarinaa, vaan pikemminkin siitä, minkälaisia tunteita herää, jos hänet kohtaa.

Tangovaikutteita on Reilinin mukaan varsinaisten tangojen lisäksi muussakin ohjelman musiikissa.

– Esimerkiksi yhdestä Tom Waitsin kappaleesta olemme tehneet rappioromanttisen tangosovituksen, Reilin sanoo.

Hän kertoo olleensa jo pitkään innostunut argentiinalaisista tangoista. Vuonna 2011 hän pääsi suomessakin usein esiintyneen argentiinalaisen Martin Alvaradon laulukurssille ensimmäisen kerran.

– Hänen esiintymistapansa on hyvin tunteikas, ja se tuntui heti omalta myös minulle. Martin rohkaisi perehtymään siihen.

Reilin kertoo, että tangojen tunteikkuus yhdistyy luontevasti myös suomalaiseen itkuvirsiperinteeseen.

– Äänellään itkijät ovat aina inspiroineet omalla esimerkillään kuulijoita vapaampaan tunteiden ilmaisuun. La Llorona on surun ja kaipuun symboli, mutta konsertin laulut eivät silti suinkaan ole mitään valitusvirsiä, vaan niistä voi löytää kaikki mahdolliset tunteet.

Vuosi sitten keväällä Reilin esitti La Lloronaa konserttiversiona, mutta Hämeenlinnassa nähtäviin esityksiin on lisätty tanssia ja runoja.

Runot hän on valinnut sisarensa Helmi Reilinin kokoelmasta Rooman tuhkat, Lontoon rauniot, ja ne täydentävät esityksen kokonaisuutta.

Esityksessä tanssii Selma Kauppinen, jonka tausta on katutanssissa ja hip hopissa. Hän ei esitä tangokuvioita, vaan improvisoi musiikin mukana.

Sanni Reilin on asunut pitkään muualla kuin lapsuutensa kotikaupungissa. Hän muutti Hämeenlinnasta jo 15-vuotiaana aloittaessaan opiskelun Savonlinnan taidelukion ooppera- ja musiikkiteatterilinjalla.

Hän on vieraillut Hämeenlinnan kaupunginteatterissa useaan otteeseen muun muassa Autiotalo-musikaalissa ja Pikku prinssissä.

Parhaillaan hän on mukana Musiikkiteatteri Kapsäkissä ja Emma Salokoski Voices -kokoonpanossa.

– Musiikkiteatterissa olen vahvimmillani. Siinä yhdistyvät kaikki ne asiat, jotka osaan ja joista pidän, Reilin sanoo.

Hän on tänä keväänä mukana Emma Salokoski Voicesin Musiikkiteatteri Kapsäkille tuottamassa Body Positive! -teoksessa.

Sen ohjaajana toimii suomenruotsalainen pitkän linjan teatterintekijä Marcus Groth, joka on kehittänyt hahmoterapiaan perustuvan esiintymismetodin. Se antaa keinoja nimenomaan tunteiden ilmaisuun esityksessä, ja Reilin sanoo, että siitä on ollut hänelle esiintyjänä iso hyöty.

La Lloronan ensi-ilta oli Hämeenlinnassa lauantaina 23. helmikuuta, ja esityksiä on jäljellä vielä ainakin kaksi.

– Mahdollisista lisänäytöksistäkin on ollut puhetta, mutta ne eivät ole vielä varmistuneet, Reilin sanoo. HÄSA

La Llorona Hämeenlinnan teatterin Verstas-näyttämöllä pe 8. maaliskuuta kello 18.30 ja la 9. maaliskuuta kello 13.30.