Kanta-Häme Hämeenlinna

Tarinallisuus tukee lapsen oppimista – Saana Saarisen historiallisista seikkailutarinoista yksi tapahtuu Hämeen linnassa

Kuva: Pekka Rautiainen
Kuva: Pekka Rautiainen

Opiskeluvaikeuksien tutkija Kati Tiirikainen törmää psykologin työssään entistä useammin nuoriin ja aikuisiin, joilla on oppimisessa vaikeuksia, kuten ahdistusta tai lukivaikeutta.

– Ahdistus on monille oppijoille asia, joka estää oppimista. Tarina voi olla se lentävä matto, jolla voi ohittaa ahdistuksen muurin ja päästä opittavan materiaalin luo.

– Tarina antaa tiedolle merkityksen. Meidän aivoissamme aktivoituvat ne samat aivoalueet kuin jotka aktivoituisivat, jos itse olisimme mukana tarinassa ja tekisimme ja aistisimme samoja asioita, Tiirikainen antaa esimerkin tarinallisuuden hyödyistä oppimista tukevana menetelmänä.

Kirja lasten näkökulmasta

Espoolainen tietokirjailija ja toimittaja Saana Saarinen on julkaissut juuri tietokirjan, jossa seikkailutarinoiden keinoin kerrotaan lapsille 1500–1900-lukujen historiallisista tapahtumista lasten näkökulmasta.

Kirjan Kauppaleikki muuttuu todeksi – Tarinoita seikkailuista Suomen linnoissa on julkaissut hämeenlinnalainen Elpo ry.

Myös Hämeen linna tapahtumapaikkana

Tapahtumapaikkoina ovat suomalaiset linnat, kuten Hämeen linna, sekä Suomenlinnan linnoitus.

– Kirjassa tutkaillaan sitä, minkälaisia leikkejä lapset ovat leikkineet näiden vuosisatojen aikana ja miten leikit ovat muuttuneet, minkälainen on ollut lasten asema eri yhteiskuntaluokissa ja säädyissä ja miten se on heijastunut lasten tavoissa tarkastella maailmaa ja toimia, Saarinen selittää.

Lapsi tempautuu mukaan tarinaan

Kirjassa oleva, Hämeen linnaan liittyvä kirjan nimikkotarina vie lukijan vuoteen 1647, jolloin nuori Hanna-tyttö on linnassa isänsä apurina talvimarkkinoilla.

Hanna joutuu pulaan, kun ylhäinen parikunta haluaa tehdä hänen kanssaan kaupat.

– Seikkailullisuus imaisee mukaansa ja auttaa eläytymisessä. Tarinallisuuden avulla lapsi jaksaa keskittyä, ja hän tempautuu mukaan osaksi tarinaa. Lapsen ei tarvitse tuijotella vuosilukuja ja yksityiskohtia, vaan hän omaksuu ne automaattisesti tarinan mukana, Saana Saarinen toteaa.

Tunteen avulla tapahtuu oppimista

Psykologi Kati Tiirikainen muistuttaa, että vaikka ihmiset oppivat eri lailla, tarina vetoaa meidän kaikkien aivoihin ja juonen tehtävänä on herättää meissä tunteet.

– Tärkein oppimisen väline ei ole käyttöliittymä eikä sovellus eikä edes kirja, vaan tunne. Kun meissä herää tunne, tapahtuu oppimista, ja senhän juoni parhaassa tapauksessa tekee.

Tarina tukee muistin toimintaa, ja se voi tukea myös abstraktien käsitteiden oppimista. Tiirikaisen mukaan pienellekin lapselle voi niitä opettaa, jos tukena on tarina.

– Kirjan nimikkotarinassa tulevat esiin muun muassa käsitteet myötätunto ja vastuuntunto, joista lapsi voi tarinan avulla oppia paljon.

Tarinalliselle oppimateriaalille tarve

Tiirikaisen mukaan tällaiselle tarinalliselle oppimateriaalille on erittäin suuri tarve.

– Se voi olla oppimisessa niin motivaation, itse oppimisen kuin muistiin palauttamisen tukena. Oppiminen ei ole sitä, että selataan sovellusta ja katsotaan yhtä aihetta kaksi sekuntia. Tarvitaan myös vastapainoa, syvää oppimista ja pitkäjänteistä paneutumista, ja siinä kirjat ja tarinat voivat olla apuna.

Myös kirjailija Saana Saarinen kehottaa lapsia ja vanhempia lukemaan.

– Lasten lukuharrastus on uhattuna tällä hetkellä. Toivon, että vanhemmat pitäisivät kirjoja esille ja lukisivat niitä sekä itse että lapsilleen.

– Kun lapsi innostuu lukemaan, siitä avautuu sisäinen maailma ja voimavara, joka on aina mukana. HÄSA

Saana Saarinen 

Tietokirjailija ja toimittaja.

Asuu Espoossa.

Kirjoittanut parikymmentä tietokirjaa.

Kauppaleikki muuttuu todeksi – Tarinoita seikkailuista Suomen linnoissa (Elpo ry, 2019) on Saana Saarisen

5.kaunokirjallinen teos.

Kirja julkistettiin Hämeen linnassa 27. maaliskuuta.

Suunnattu erityisesti 6–12-vuotiaille lapsille, mutta sopii myös aikuisille.

Myös Hämeen linna on yksi uutuuskirjan tarinoiden tapahtumapaikoista.

Elpo ry eli Elämäntapojen ja toiminnan ohjaamisen opinnollinen yhdistys on valtakunnallinen yhdistys, jonka suomalainen taiteilija, suunnittelija ja kirjailija Aleksanteri Ahola-Valo perusti vuonna 1983 Hämeenlinnassa elämäntyönsä suojelemiseksi ja tunnetuksi tekemiseksi.

Lähde: Wikipedia