Kanta-Häme

Tarjouskilpailu oli paikallisille bussiyhtiöille iso pettymys

Kaupunkiliikenteen hankinta on kilpailutettu. Näyttää siltä, että paikalliset liikennöitsijät saavat pääosin väistyä Hämeenlinnan kaupunkiliikenteestä.

Uudistettu linjasto ja aikataulut otetaan Hämeenlinnan seudulla käyttöön 4. kesäkuuta.

Tarjouskilpailun voittivat tamperelainen Länsilinja ja hollolainen Inter Kuljetus. Länsilinja mm. ryhtyy liikennöimään ns. laatukäytävää eli Turenki-Hämeenlinna-Parola-Parolannummi -reittiä.

Tarjouskilpailussa oli viisi kohdetta, joista kaksi on menossa Länsilinjalle ja kolme Inter-Kuljetukselle.

Tällä hetkellä kaupunkiliikenteestä vastaavat Lehdon Liikenne, Pekolan Liikenne ja Vekka Liikenne olivat mukana tarjouskilpailussa, mutta eivät menestyneet.

Toimitusjohtaja Tapio Vekka kertoo oman yrityksensä jatkavan kolmella optiolinjalla, mutta muuten näyttää siltä, että linjaliikennöinti loppuu.

– Tällä hetkellä liikenne jakaantuu karkeasti niin, että meillä on 50 prosenttia, Lehdolla 35 ja Pekolalla 15.

Vekka kertoo jo kaivaneensa yt-lainsäädännön esille.

– Jos päätös jää tällaiseksi, se merkitsee kaluston myyntiä ja henkilöstön vähentämistä. Tämä koskee ehkä noin kolmannesta linjaliikenteestämme.

Uutta liikenteen kilpailutus ei ole.

– Kun kilpailutetaan, halvin ajaa. Tämä on julma laji.

Myös toimitusjohtaja Risto Pekola arvioi, että henkilöstön vähentäminen voi olla edessä, koska yhtiö on hävinnyt kilpailutuksen myös Lahden seudulla.

Voittajayritysten pitää antaa ns. asiakirjanäyttö ennen kuin hankinnasta lopullisesti päätetään.

– Periaatteessa ns. Lonka-sopimuksen pitäisi olla voimassa. Se tarkoittaa, että tarjouskilpailussa voittaneiden pitäisi ensisijaisesti palkata kilpailutuksen vuoksi irtisanottuja työntekijöitä, Pekola arvioi.

Hän myös hämmästelee, miten alle 50 euron tuntihinnalla pystytään liikennöimään kannattavasti.

– Siellä oli ihan harakirihintoja.

Joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio kertoo, että hankinnassa menestyneillä yrityksillä on tämä viikko aikaa ns. asiakirjanäyttöön.

– Tilaaja tarkastaa vielä voittajien mm. lupa-asioiden, talouden sekä verojen ja eläkevakuutusmaksujen maksamisen olevan kunnossa.

Myös kalustolle on asetettu vähimmäisvaatimuksia.

Inter-Kuljetuksen edustaja Timo Frilander ei vielä maanantaina halunnut pohtia julkisuudessa tarjouskilpailussa menestymisen vaikutuksia yritykseen.

– Kyllähän se merkitsee kalustohankintoja ja rekrytointeja, mutta katsotaan nyt ensin lopullinen päätös asiassa.

Maarit Kaartokallion mukaan hankinnasta voi vielä tehdä oikaisuvaatimuksen tai valittaa markkinaoikeuteen.

Hankintapäätös kuuluu yhdyskunta-, ympäristö- ja rakentamispalvelujen tilaajayksikön vs. tilaajajohtajan Juha Lahden vastuulle. Hankinnan arvo ilman jatko-optioita on 13,2 miljoonaa euroa. HÄSA