Kanta-Häme

Tarjousten merkitys on taas kasvanut

Nykyiset ajat alkavat muistuttaa päivittäistavarakauppiaan kannalta 1990-luvun alun lamavuosia.

– Tarjousten merkitys on taas kasvanut. Osa asiakkaista katsoo ensin tarjoukset, ja valitsee kaupan niiden mukaan. Sellaista tapahtui 90-luvun laman aikoihin ja tapahtuu taas nykyäänkin, sanoo Turengin K-Supermarketin kauppias Satu Saarinen.

Silti merkittävä osa asiakkaista on kanta-asiakkaita, jotka käyttävät vakikauppaansa joka tapauksessa.

– Liiketoiminta perustuu pitkälle heihin, Saarinen sanoo.

Neljännen polven kauppias

Riihimäellä asuva Satu Saarinen sai lauantaina Vuoden yrittäjä -tunnustuksen Janakkalassa. Hänellä on pitkä kokemus päivittäistavarakaupasta.

– Olen neljännen polven kauppias. Aloitin urani isäni kaupassa Riihimäellä.

Isän Kontio-niminen K-kauppa (nykyinen K-market Otso) siirtyi Satu Saarisen omistukseen 19 vuotta sitten. Mutta jo tuolloin Saarinen oli varma siitä, ettei hän jämähdä paikoilleen.

– Varoitin jo silloin isääni, ettei tämä pettyisi, kun lähden sieltä.

Seuraava Saarisen kauppa oli Riihimäen keskustan K-Supermarket. Sitä Saarinen veti seitsemän vuotta.

Vuonna 2007 – eli kutakuinkin tasan seitsemän vuotta sitten – Saarinen aloitti Turengissa. Hän on nykyiseen kauppaansa tyytyväinen.

– Tämä on kivan kokoinen. Minulla ei ole haluja lähteä tästä enää suurempaan.

Turengin K-Supermarketissa on 1 440 neliötä myymälätilaa. Henkilökuntaa on 20, ja liikevaihto on ollut viime vuosina 8,8 miljoonaa euroa.

Hyvä paikka keskellä Turenkia

Saarinen pitää siitä, että hänen kauppansa sijaitsee keskellä taajamaa. Hän kehuu myös henkilökuntaansa, josta moni on viihtynyt hänen palveluksessaan pitkään.

– On hyvä, kun on pitkäaikaisia työntekijöitä. Pari ihmistä tuli mukanani Riihimäeltä.

Päivittäistavarakaupan kilpailu on Saarisen mukaan pysynyt Turengissa entisellään. Tosin kauppoja on nyt yksi vähemmän kuin Saarisen aloittaessa, sillä Turengin Valintatalo lopetti keväällä 2011.

– Kilpailu ei haittaa minua. Se pitää virkeänä.

Satu Saarinen kuvitteli Turenkiin tullessaan, ettei valmisruoan kysyntä ole siellä yhtä suurta kuin Riihimäellä. Hän oli väärässä.

– Valmisruoalle on ollut kysyntää, ja kysyntä kasvaa koko ajan. Myös kalan kysyntä on kasvanut.

Valmisruoan tarjonta kasvaa

Saarinen vastaa valmisruoan kysyntään laajentamalla sen tarjontaa. K-Supermarketiin on tulossa uusi, entistä suurempi salaattibaari. Muunkin valmisruoan tarjonta kasvaa, kun vanha salaattibaari muutetaan valmisruokatiskiksi.

– Valmisruokaa ostavat nykyään kaikki, nuoresta vanhaan.

Taantuma ei vie kaupasta asiakkaita, sillä ruokaahan pitää ostaa aina. Mutta ostosten keskihinta on madaltunut.

– Asiakkaat ostavat nyt halvempaa. Tähän asti ruoan hinta on noussut joka vuosi, mutta nyt se laskeekin. Se vaikuttaa myynnin kehitykseen, Saarinen sanoo. (HäSa)