Kanta-Häme

Tarkkana takaisinkin tullessa

Liikenneviraston mukaan joulunajan paluuliikenne on tänä vuonna ruuhkaisempaa kuin viime vuonna, koska ruuhka jakaantuu vain parille päivälle. Joulun menoliikenteen ruuhkahuippu oli perjantaina iltapäivällä.

Yritimme selvittää, millainen vaikutus lumitilanteella on joulunajan liikenneonnettomuuksien määrään.

Täyttä selvyyttä tähän ei saatu, mutta pitkällä ajomatkalla valoa heijastavan lumihangen puuttuminen voi nostaa onnettomuusriskiä, arvelee tieliikenteen ohjausyksikön päällikkö Sami Luoma Liikennevirastosta.

– Musta joulu voi olla riskialttiimpi väsähtämisen kannalta. Kun kuskilla on takana kiireinen viikko univajeineen ja edessä pitkätoikkoinen ajomatka, ovat refleksit hitaampia. Pimeässä kelin muutokset ovat myös vaikeasti havaittavia.

Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoo, että määrällisesti enemmän onnettomuuksia vaikuttaa kuitenkin sattuvan valkeina jouluina.

– Silti vakavien onnettomuuksien riski on suurempi mustana jouluna, sillä silloin nopeudet ovat usein suurempia. Lumettomien joulujen pimeys on lumista säätä suurempi riski myös jalankulkijoille.

Valtonen on laatinut muistion, josta voi päätellä suuntaa-antavaa tietoa joulunajan lumitilanteen ja liikenneonnettomuuksien yhteydestä.

Muistioon on merkitty vuosina 2002–2016 poliisin tietoon tulleiden liikenneonnettomuuksien päivittäinen jakauma, ja miten suuressa osassa onnettomuuksista tienpinta on ollut onnettomuuspaikalla kuiva, paljas mutta märkä tai talvinen eli jäinen tai luminen.

Keliolosuhteet ovat joulunajan liikenneonnettomuuksissa lähes aina talviset. Muistion säämerkinnöistä ei kuitenkaan saa varmasti selville, onko onnettomuuspaikalla ollut tiellä ja maastossa lunta.

Muistiossa Suomi on jaettu neljään maantieteelliseen osaan talven keskimääräisen pituuden ja ankaruuden mukaan eri puolilla maata. Joulun menoliikenteen ruuhkaisimpana päivänä tapahtuu Väli-Suomessa, johon Kanta-Häme kuuluu, vuosittain keskimäärin noin 45 liikenneonnettomuutta.

Paluuliikenteessä päivittäisten liikenneonnettomuuksien määrä on keskimäärin hieman matalampi. Paluuliikenne kuitenkin jakaantuu yleensä useammalle päivälle.

Pahin onnettomuussuma Väli-Suomessa oli joulun menoliikenteessä vuonna 2009, jolloin Pohjanmaalta Kymenlaaksoon ulottuvalla alueella tapahtui noin 65 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Tuolloin sää oli koko alueella luminen.

Loppujen lopuksi ajokeli tai lumitilanne eivät ole läheskään aina varsinaisia syitä liikenneonnettomuuteen, Sami Luoma huomauttaa.

– Onnettomuuksissa on usein paljon sattumaa mukana. Yli 90 prosenttia onnettomuuksista johtuu tavalla tai toisella kuskin virheestä.

HÄSA