Kanta-Häme

Tässä on kaupungin vaarallisin kolariristeys

 

Keskustan suurista liikennevirroista huolimatta Hämeenlinnan kantakaupungin kolaroiduin risteys löytyy Loimalahden, Voutilan ja Vuorentaan kaupunginosien yhtymäkohdasta. Kuralantien ja Marssitien risteyksessä on törmätty poliisin tietojen mukaan tänä vuonna kolmesti ja jokaisella kerralla ihmisiä on jouduttu toimittamaan sairaalahoitoon. Viime vuonna samassa paikassa rysähti kahdesti ja vuonna 2010 kolareita oli kolme.
 
Keskustan vaarallisin risteys on ollut Turuntien ja Eureninkadun kulma, jossa tänä vuonna on mennyt peltiä ruttuun kolme kertaa, edellisvuotena kerran ja vuonna 2010 kolmesti. Moottoritien katetyömaan vaikutusta alueen onnettomuuksiin on vaikea arvioida.
 
– Moottoritien työmaan alueella on ollut yksittäisiä peräänajoja, mutta toisaalta aika vähän ongelmia, kun otetaan huomioon tuhansien autojen päivittäinen liikennevirta, komisario Kari Pitkänen Kanta-Hämeen poliisilaitokselta pohtii.
 
– Muuttuvat ajolinjat on erittäin hyvin merkitty erilaisilla vilkkuvilla valoilla ja merkeillä, joten pitää olla puolisokea, jos ei niitä huomaa. Lisäksi ennakkovaroitusmerkit ovat täysin asianmukaiset.
 
– Silti jotkut onnistuvat yllättymään ajaessaan shikaaniin ja tekevät hätäisiä sompausliikkeitä. Yksikin autoilija ajoi suoraan pahki päin muovitynnyreitä ja yritti selittää, että paikka oli huonosti merkitty, vaikka näin ei kyllä ollut.
 
Meijerin mutkassa kovat nopeudet
Destia Oy:n iLIITU-liikenneturvallisuuspalvelun tietokannan mukaan Hämeenlinnan kantakaupungin keskustan vaarallisimpia risteyksiä ovat edellä mainittujen lisäksi Viipurintien ja Aulangontien, Arvi Kariston kadun ja Viipurintien sekä Erottajakadun ja Lukiokadun risteykset.
 
– Kaikki törmäykset eivät tule poliisin tietoon ja tällaisia ovat erityisesti isojen markettien parkkipaikoilla tapahtuneet kolaroinnit, Pitkänen sanoo.
 
– Lukiokadun ja Eureninkadun risteys on esimerkiksi sellainen paikka, jossa näkee lähes aina lasinsiruja silloin, kun liikennevalot vilkkuvat. Paikka on ilmeisesti autoilijoille hankala, vaikka risteyksessä on kärkikolmio ja näkyvyydenkin pitäisi olla hyvä.
 
Kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia on Hämeenlinnan keskustan alueella tapahtunut viime vuosina kahdesti. Vuonna 2008 pyöräilijä menehtyi Sibeliuksenkadun ja Lukiokadun kulmassa tapahtuneessa törmäyksessä ja vuonna 2009 jalankulkija jäi auton alle Erottajakadun ja Lukiokadun risteyksessä.
 
Kaupunkiin pohjoisen suunnalta saapuvat tai Hämeenlinnan ohi etelään ajavat kaasuttavat moottoritiellä liian kovaa Käänteenaron kohdalla.
 
– Niin sanotussa meijerin mutkassa kolisee koko ajan ja hiljattain siellä oli kolmen auton ketjukolari, Pitkänen kertoo.
 
– Varsinkin huonoille keleillä auto lähtee helposti lapasesta, jos mutkaan ajaa hiemankin liian kovaa.