Kanta-Häme

Tätä haluat, muttet vain tiedä sitä vielä

Sovellukset helpottavat arkea ja tietävät käyttäjästään yhä enemmän. Taloussosiologian tutkijatohtori Taru Lindblom pohtii, mitä me haluamme ja miksi. 

Me haluamme koko ajan jotain. Uusi takki olisi kiva. Tyynyt pitäisi uusia. Kamerakin pitäisi päivittää parempaan.

Turun yliopiston taloussosiologian tutkijatohtori Taru Lindblom sanoo, että ristiriita on selvä: me emme tiedä sitä, että haluamme, tai ainakin meidän pitäisi haluta, entistä vähemmän.

– Puhetta karsimisesta ja pienemmästä kuluttamisesta riittää, mutta tekoihin asti puhe ei kanna, Lindblom huokaisee. 

Vuoden 2016 trendi oli ”konmaritus”. Siinä japanilaisen naisen opein luovutaan kaikesta, mikä ei aiheuta mielihyvää ja mihin ei ole henkilökohtaista, tärkeää suhdetta.

– Konmarituksessa yritetään hyvittää kuluttamista. Johtaako se lopulta siihen, että kulutamme vain enemmän?

Lindblom haluaisikin eroon kertakäyttökulttuurista. Suomalaiset ovat kuitenkin hintatietoisia ”sulovileenejä”. Kun kympillä saa kolme tai joku tuote on alennuksessa, innostaa se ostamaan, vaikkei tarvetta olisikaan. 

-Miksi jonotamme ilmaisia ämpäreitä?

Lindblomin mukaan ihmiset kaipaavat yksinkertaisuutta ja vaivattomuutta. Se näkyy myös siinä, millaisia tuotteita himoitsemme.

Niistä yksi esimerkki on Wolt-kuljetuspalvelu, joka tuo ravintolaruokaa kotiin. Tutkijatohtori toivoo, että Woltin kaltaiset palvelut lisääntyisivät, samoin kuin ruokaverkkokaupat. 

– Kun palvelut lisääntyvät ja niistä saadaan myönteisiä kokemuksia, tuo se turvallisuutta ja vaivattomuutta elämään. 

 

Emme siis tiedä, että tarvitsemme vähemmän. Viitteitä siitä meille jaetaan ensi vuonna. 

Lindblom nostaa esimerkiksi jälleen kerran ruuan.

– Ruokatrendeissä näkyy yksinkertaisuus. Ruoka voi olla simppeliä ja ruokaelämyksiä voi saada läheltä.

Ruokakulttuurissa näkyy myös erikoistuminen. Tämän osoittavat esimerkiksi pienpanimoiden suosion nousu sekä lähiruuan suosion kasvu. 

Vähemmän on enemmän myös matkailussa. Lindblom ennustaa, että edullisen ja aikaa säästävän lähimatkailun, niin kutsuttujen staycation-lomien, suosio nousee. Kotikaupungista voi varata hotellihuoneen ja tarkastella kaupunkia eri näkövinkkelistä kuin kotipersoonassa arkirumban keskellä. 

– Meillä on monta maakuntakeskusta, jotka voisivat houkutella ihmisiä läheltä. Esimerkiksi erilaiset sovellukset voisivat mahdollistaa tämän. Ihmisen sijaintitietoihin perustuen hänelle voi tarjota melkein mitä vain. 

Sosiologit rakastavat elämäntapa- ja elämäntyylikeskustelua. Niin myös Lindblom. 

Elämäntapa käsittää koko väestön tavan elää. Elämäntyyli keskittyy yksilön tapaan olla ja elää. 

Sekä tapa että tyyli elää ovat syvään juurtuneita. Uutta on kuitenkin lainailu muilta.

– Tämä näkyy jo. Ihmiset harrastavat esimerkiksi vegaaniruokavaliota ottamatta sitä kokonaan elämäntyylikseen. Samaa tapahtuu monella muullakin elämänalueella: lainataan toisten elämäntyyleistä asioita kantamatta valinnoista kuitenkaan moraalivastuuta. 

 

Joka joulun jälkeen Kaupan liitto tiedottaa, että joulumyynti oli taas ennätyksellisen vilkas ja kassavirrat edellistä vuotta paremmat. Lindblom ihmettelee sitä, sillä samaan aikaan puhutaan siitä, ettei kaikkea ole pakko ostaa.

– Toivoisin, että ihmiset keskittyisivät enemmän palvelujen hankintaan. 

Tutkijatohtori nostaa hyväksi esimerkiksi museokortin. Kertamaksukortilla pääsee lukuisiin museoihin vuoden ajan. Museokortin kaltaisia paketoituja, kuluttajille näppäriä palveluja tutkijatohtori toivoo näkevänsä yhä enemmän. 

Kulttuurin kentällä Lindblom näkee ilmiön, jossa korkeakulttuuri lähtee yhä matalamammalla kynnyksellä kiertämään maakuntiin. 

– Kulttuuri tulee ihmisten luo.

 

Virtuaalitodellisuus on se, jossa jo melkein elämme. Virtuaalitodellisuus tulee arkipäiväistymään yhä enemmän.

– Emme pääse älykännyköistä eroon. Se on vaan aina vaan kädessä.

Lindblom epäilee, että yhä enemmän kehitellään sovelluksia, jotka helpottavat arkea. Niitä räätälöidään sujuvoittamaan arkea ja tietämään yhä enemmän käyttäjästään. Myös erilaisia palveluja tullaan tarjoamaan herkemmin ihmisen sijainnin perusteella. 

3D-printtausteknologia tulee myös tavallisiin koteihin.

– Virtuaalitodellisuus tuottaa meille jotain, jonka olemassaolosta emme vielä tiedä. HÄSA