Kanta-Häme Hämeenlinna

Tavastia kouluttaa ainoana Suomessa polkupyörämekaanikkoja huutavaan tarpeeseen

Pyöräilyn suosio kasvaa koko ajan. Hämeenlinnassa aloitettu pyörämekaanikkojen koulutus on alan ensimmäinen.
Tulevat polkupyörämekaanikot Joona Vuorinen (vas.), Mika Alava ja Jani-Petteri Salonen kuuntelevat opettaja Jussi Kärkkäisen opetusta tarkkoina kuin porkkanat. Kuva: Riku Hasari
Tulevat polkupyörämekaanikot Joona Vuorinen (vas.), Mika Alava ja Jani-Petteri Salonen kuuntelevat opettaja Jussi Kärkkäisen opetusta tarkkoina kuin porkkanat. Kuva: Riku Hasari

Mitä useampi suomalainen siirtyy käyttämään työmatkoillaan polkupyörää, sitä tyytyväisempiä ovat Suomen ensimmäisiksi pyörämekaanikoiksi valmistuvat opiskelijat. Heidän mielestään maanteillä ei yksinkertaisesti ole pyörää parempaa kulkupeliä.

Jani-Petteri Salonen myöntää olevansa intohimoinen pyöräilijä, jolle ekologisuus on sydämen asia. Huonokaan sää ei saa Salosta jättämään polkupyörää talliin, vaan hän ajaa töihin, satoi tai paistoi.

Intohimo saa hänet osallistumaan Tavastian koulutukseen, jonka hän uskoo syventävän omaa osaamistaan.

– Minua kiinnostaa mekaanikkokoulutus, sillä haluan lisää tietoa polkupyörien korjaamisesta. Tällä hetkellä minulla on kuusi pyörää ja yksi rakenteilla, Salonen kertoo.

Vaikka pyöriin tuleekin koko ajan lisää tekniikkaa, ei se kiinnosta Jani-Petteri Salosta. Pyöräilyn vannoutuneen ystävän yhdessäkään pyörässä ei ole edes vaihteita, vaikka mies polkeekin vuosittain 5000 – 10 000 kilometriä.

Kuva: Riku Hasari
Kuva: Riku Hasari

Ammattiopisto Tavastian marraskuun alussa aloittama polkupyörämekaanikkojen koulutus on historiallinen, sillä se tarjoaa kaikkien aikojen ensimmäisen kerran alan opetusta Suomessa.

Eripituisia kursseja on toki järjestetty, mutta niissä ei ole opiskeltu suoraan ammattiin.

Tavastian koulutusta odotettiin pitkään, sillä pyöräilyn suosio kasvaa nopeasti ja pyörissä on yhä vaativampaa tekniikkaa. Parolan Pyörähuollon yrittäjä Antti Munnukka sanoo, että huoltoon pääsyä on jouduttu jonottamaan viikkokausia.

– Esimerkiksi maastopyörät maksavat nykyisin jo niin paljon, että niistä kannattaa pitää hyvää huolta. Kaikkein ekologisinta on huoltaa pyörä säännöllisesti, Munnukka korostaa.

Antti Munnukka Parolan Pyörähuollosta on yksi mekaanikkojen koulutuksen opettajista. Kuva: Riku Hasari
Antti Munnukka Parolan Pyörähuollosta on yksi mekaanikkojen koulutuksen opettajista. Kuva: Riku Hasari

Polkupyörämekaanikkojen osaamiselle on tällä hetkellä kova kysyntä. Monissa kaupungeissa edistetään pyöräilyä ja hankitaan Hämeenlinnan tavoin kaupunkipyöriä.

Joidenkin arvioiden mukaan mekaanikkoja työllistyisi saman tien 100-150. Alalla on työvoimapula, joka jarruttaa jo kehitystä.

– Olen koulutuksesta todella innoissani, sillä tähän asti monet yritykset ovat kouluttaneet itse omat mekaanikkonsa tai sitten tietoa on haettu erilaisilta kursseilta. Töitä on ainakin tarjolla koulutukseen osallistuneille, Munnukka sanoo.

 

Polkupyörämekaanikkojen koulutuskokeilu on osa Hämeenlinnan kaupungin, 4H:n, Ammattiopisto Tavastian ja Pyöräliiton yhteistä Bike Lab -toimintaa. Bike Labin tavoitteena on hankkia kokemuksia siitä, miten nuorten työllistymistä voidaan edistää.

Hämeenlinnan seudun 4H-yhdistyksen nuorten työpajassa Tikissä on korjattu polkupyöriä Hämeenlinnassa.

– Olin mukana 4H:n Bike Lab -hankkeessa kesätöissä ja ajattelin hyödyntää osaamistani Tavastiassa. Olen jo nyt huomannut, että vähäisestäkin kokemuksesta on tässä työssä paljon hyötyä, Joona Vuorinen sanoo.

Koulutuskokeilussa ovat tehneet yhteistyötä ennen kaikkea Ammattiopisto Tavastia ja Parolan Pyörähuolto. Antti Munnukka on ollut koulutuksessa opettajana ja koulutusta on annettu hänen yrityksensä tiloissa ainakin niin kauan kunnes omat tilat valmistuvat Tavastiaan.

– Olen hyvilläni koulutuksesta, sillä samaan aikaan, kun pyöräilyn suosio kasvaa räjähdysmäisesti, kasvavat myös huoltojen jonotusajat, Antti Munnukka kertoo.

 

Ensimmäisessä pilottiryhmässä on mukana viisi opiskelijaa ja lähitulevaisuudessa määrä kasvaa vielä kahdella.

– Kyselyjä tulee koko ajan lisää. Pyörämekaanikkokoulutus kiinnostaa ilmiselvästi paljon, koulutuspäällikkö Teemu Vepsäläinen Ammattiopisto Tavastiasta kertoo.

Antti Munnukka sanoo, ettei pyörähuollossa ole useinkaan kyse pyörän huoltamisesta, vaan korjaamisesta. Moni unohtaa pyörän pesemisen ja tuo sen paksussa öljyssä ja kurassa huoltoon. Silloin, kun pyörä on ajettu aivan loppuun, näkyy se myös korjauksen hinnassa.

– Maastopyörät ovat tämän alan edelläkävijöitä. Niiden tekniikka lisääntyy koko ajan ja valuu siitä sitten vaivihkaa myös kaupunkipyöriin. On todella jännittävää nähdä, mitä kaikkea lähivuosina tulee tapahtumaan. Positiivisin haaste on se, että pyöräilyn suosio kasvaa koko ajan, Munnukka myhäilee. HÄSA

 

Harrastuksesta ammatti

Hämeenlinnassa on vuonna 2019 ollut kokeiltavana ympäristöministeriön rahoittama Bike Lab -toimintamalli.

Bike Labin ideana on edistää nuorten työllistymistä harrastuksen kautta.

Kesällä Bike Lab näkyi Hämeenlinnassa 4H:n pitämänä pyöränhuoltopisteenä.

Syksyllä toiminta muuttui Ammattiopisto Tavastian vetämäksi polkupyörämekaanikon koulutuskokeiluksi.

Suomen ensimmäisten polkupyörämekaanikkojen koulutus alkoi marraskuun alussa. Ensimmäisessä ryhmässä on viisi opiskelijaa.

Koulutus on 15 osaamispisteen kokonaisuus, joka on osa autoalan perustutkintoa.

Päivän lehti

19.1.2020