fbpx
Kanta-Häme

Tavastian oppilaat pelastavat Tuuli III:n

Hämeenlinna/Vantaa

Valmetin 1950-luvulla ilmavoimille rakentama lentokoneen prototyyppi pääsee Suomen ilmailumuseon kokoelmiin ammattiopisto Tavastian opiskelijoiden avustuksella.

Tavoitteena on saattaa Valmet Tuuli III -lentokone alkuperäiseen ilmavoimien asuunsa ja näyttelyesineeksi.

VALMETIN suunnittelemasta ja valmistamasta nelipaikkaisesta alkeiskoulukoneesta ehdittiin rakentaa vain yksi prototyyppi. Ensilentonsa se lensi vuonna 1957.

Kone sai lentäjiltä hyvän vastaanoton ja ilmavoimien esikunta ehdotti konetyypin tilaamista. Toisin kuitenkin kävi, sillä puolustusvoimat oli jo päättänyt hankkia uudet koulukoneet ulkomailta. Lentokonetilaus meni Saabin lentokonetehtaalle, josta Suomeen toimitettiin Saab Safir -lentokoneita.

Tuuli III:n ainoaksi koneyksilöksi jäänyt prototyyppi lensi ilmavoimien väreissä vuoden 1959 elokuulle asti, jolloin se vaurioitui pakkolaskussa.

Tuuli nousi vielä siivilleen 1980-luvulla, kun kunnostettu kone lensi siviilirekisterissä. Vuodesta 1989 eteenpäin se seisoi ulkona sään armoilla, kunnes se päätyi Vantaalle ilmailumuseon omistukseen.

METALLIRAKENTEISEN ja suhteellisen suurikokoisen lentokoneen entisöinti on suuri ja vaativa projekti. Koneessa kokeiltiin aikansa uusimpia valmistustekniikoita, kuten alumiinin pistehitsausta.

Ilmailumuseo päätyi yhteistyöhön Tavastian kanssa koska museolla ei ole työhön tarvittavia tiloja. Tavastian pintakäsittelytekniikan opiskelijat pääsevät nyt ensimmäistä kertaa työstämään lentokonetta.

Muut entisöintityöt tehdään museon henkilökunnan sekä Ilmailumuseoyhdistys ry:n vapaaehtoisten toimesta Suomen ilmailumuseon tiloissa ja henkilökunnan ohjauksessa.

Entisöidyn koneen lopullista sijoituspaikkaa ei ole vielä päätetty.

Menot