Kanta-Häme

Teatteri petaa naurattavaa syksyä

Hämeenlinnan Teatterin syyskauden avaa musikaali, joka elokuvamaailmassa tunnetaan espanjalaisen Pedro Almodóvarin hillittömänä naiskuvauksena Mujeres al borde de un ataque de nervios (1988).

Yhdysvaltalaisen David Yazbekin vuonna 2010 säveltämää ja sanoittamaa musikaaliversiota Naisista hermoromahduksen partaalla on esitetty New Yorkissa ja Lontoossa, muttei aikaisemmin Suomessa.

– Meidän teatteri on naisvaltainen. Olemme halunneet tutustua uuteen aihealueeseen, heittää teatterin johtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo.

Musikaali on teatterilta syksyn suuri satsaus. Roolihahmoja on viitisentoista ja lavalla soittaa viisihenkinen live-bändi.

– Musiikki groovaa espanjalaisvivahteisesti, paikoitellen mennään perinteisellä musikaalimeiningillä, kuvailee kapellimestari Antti Paranko.

Ohjaaja Maiju Sallas sanoo, että tärkeintä on kuitenkin musikaalin teema. Maailma on erilaisia rakkaus- ja intohimotarinoita väärällään, mutta harvemmin pureudutaan siihen, kuinka näistä tunteista pääsee eroon.

– Rakkaudentuskasta selviämisen taito on tässä maailmassa hyvin tarpeellinen.

Teatterin toinen oma syystuotanto Päänäyttämölle perustuu brittiläisen Michael Cooneyn kirjaan Cash on Delivery (1997). Hämeenlinnassa komedia on saanut nimekseen Puhtaana käteen, mutta sitä on esitetty Suomessa myös nimellä Ilmaista rahaa.

Roolihahmo Erkki Lehtinen on pitkäaikaistyötön, joka lypsää valepersoonallisuuksien avulla sosiaaliturvaa kaikilla mahdollisilla ja mahdottomilla tavoilla.

– Näytelmä on ollut suurmenestys kaikkialla. Toivottavasti emme pilaa sen mainetta, sanoo ohjaaja Jukka Keinonen.

Keinonen sijoittaa näytelmän osaksi vahvaa eurooppalaista farssiperinnettä, jossa teemat – raha, kuolema ja seksuaalisuus – valjastetaan tilannekomiikan välineiksi.

Ohjaajan mielestä näytelmä on rakennettu nerokkaasti, mutta onnistuakseen se vaatii näyttelijöiltä erittäin tarkkaa ajoitusta ja ajatusta. Väärinkäsitysten vyöry vaatii tarkkuutta myös katsojalta.

– Jos tämä näytelmä ei ole hauska, saatte rahanne takaisin. Tämä on valhe. Rahoja ette saa takaisin, mutta hauska tämä tule olemaan, sanailee Keinonen.

Verstas-näyttämöllä kantaesitetään marraskuussa Johanna Reilinin kirjoittama ja ohjaama Yksi iso pitkä rakkaus Tabermannilla, kiitos. Sen päähenkilöt ovat eronneita keski-ikäisiä. Nainen ja mies tapaavat ensin kirjastossa, myöhemmin kapakassa ja…

– Absurdihko draamakomedia elämästä. Mukana Tabermannin runoja, summaa Reilin.

Johtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo kertoo sulkeutuvansa Verstas-näyttämölle kesällä yksinään ja tulevansa sieltä ulos 13 eri hahmon kanssa, edelleen yksin. Kyse on näytelmästä Pentinkulman naiset, jota Sinisalo esitti viisitoista vuotta sitten pitkälti toistasataa kertaa.

– Olin silloin 31-vuotias, nyt 47, joten näkökulma muuttuu selvästi. En ole enää se nuori Elina, vaan ehkä keski-ikäinen Elina, tai jopa Alma.

Sinisalo kertoo esityksen jättäneen häneen lähtemättömän jäljen sekä teatterintekijänä että henkisesti.

– Siitä on lähtenyt moni asia elämässäni liikkeelle. Ja ne Linnan hahmot antavat aina voimaa ymmärtää elämän eri tilanteita ja mennä eteenpäin. HÄSA

Päivän lehti

27.5.2020