Kanta-Häme

Teatteri tulee taas Vanaja-saliin

Hämeenlinnan teatteri vierailee taas parin vuoden tauon jälkeen Verkatehtaan Vanaja-salissa. Lavalla saa ensi torstaina 13.2. kantaesityksensä Anna-Leena Härkösen ja Costello Hautamäen musikaali Kersantti Karoliina.

Teatteri tahkosi Vanaja-salissa evakkovuosinaan 2007–2009 lipputuloja muun muassa Vexi-musikaalilla. Sen jälkeen kun teatterin oma päänäyttämö valmistui 2010, Vanaja-salissa on nähty vain yksi esitys, Arja Korisevan tähdittämä Delilah-musikaali 2012.

Teatterinjohtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo ja tuottaja Reija Isosuo laskevat, että Kersantti Karoliinan kevään 27 esitykseen mahtuisi lähes 19 000 katsojaa.

Kysyntää on ollut kohtalaisesti. Noin puolet lipuista on varattu.

– Nyt voimme jo hengittää rauhallisesti, Isosuo sanoo.

Hän iloitsee siitä, että rokkimusikaali on selvästi tuomassa teatteriin uutta yleisöä ja etenkin miehiä. Ryhmävarauksia on tullut seurueilta, jotka eivät ole koskaan aiemmin käyneet Hämeenlinnan teatterissa.

Ei ensinkään …Popeda-musikaali

– Jos jossakin lukee, että tämä on Popeda-musikaali, unohtakaa se, sanoo ohjaaja Heikki Paavilainen.

Popedaan on toki sen verran linkkiä, että säveltäjä Costello Hautamäki tunnetaan Popeda-yhtyeen muusikkona. Myös musikaalin nimi ja teema tulevat Popedan hittibiisistä Kersantti Karoliina, mutta siihen yhtäläisyydet loppuvatkin.

Musikaalin kappaleet ovat nimibiisiä lukuun ottamatta kaikki uusia sävellyksiä, jotka on tehty tätä esitystä varten

– Kyllä tässä on ennen kaikkea kyse tasa-arvosta ja ihmissuhteista, Paavilainen summaa.

Tarinan päähenkilö on nuori perheenäiti, joka on kyllästynyt olemaan kaksosten kanssa kotona. Hän hakeutuu ensimmäisten naisten joukossa armeijaan heti, kun se tuli mahdolliseksi vuonna 1994.

Vuosien …yhteistyö

Ohjaaja Heikki Paavilainen kiittelee yhteistyötä kirjailija Anna-Leena Härkösen kanssa. Taival alkoi tavallaan jo viisi vuotta sitten, kun Paavilainen dramatisoi Hämeenlinnan teatteriin näytelmän Härkösen romaanista Ei kiitos!

Hän muovasi ohjaaja Samuli Vauramon kanssa myös samannimisen elokuvakäsikirjoituksen, joka vetää parhaillaan väkeä elokuvateattereihin. Filmi ylitti juuri 100 000 kävijän rajan.

– Kun päästin elokuvakäsikirjoituksen käsistäni viime huhtikuussa, aloin saman tien työstää tätä Karoliinaa, Paavilainen kertoo.

Hän haaveilee, että saisi dramatisoida jotain myös Härkösen uudestakin romaanista. Sitä ei tosin vielä ole edes julkaistu.

Lisäksi Paavilainen odottaa hiukan jännittyneenä, mitä käsikirjoittaja sanoo näyttämötoteutuksesta ja ohjaajan tekemistä muutoksista.

– Hän ei ole nähnyt tästä pätkääkään sen jälkeen kun jätti tekstin minulle vajaa vuosi sitten, Paavilainen kertoo.

Suurieleistä ja …rokkaavaa

Myös säveltäjä Costello Hautamäki näki ensimmäiset maistiaiset musikaalista tällä viikolla harjoituksissa.

– En osannut kuvitella, että tästä tulisi näin suurta ja näyttävää, hän sanoo.

Nähty miellytti säveltäjää kaikin puolin.

– Rokkimeininkiin kuuluu kaikenlainen suurieleisyys, hän sanoo.

Musiikin tyylilajia Hautamäki kuvailee 1980–90-lukujen (suomi)rokiksi. Sen määrää jo musikaalitekstin sijoittuminen 1990-luvun alkuun.

– Mutta on siellä yllättävän paljon tunteellisia balladejakin, hän huomauttaa. (HäSa)

Päivän lehti

4.6.2020