Kanta-Häme

Teatteri vetää rock-kitaristia

Kumma tyyppi tuo teatterinjohtaja Heikki Paavilainen. Hän sai jo vuonna 1995 houkuteltua Popeda-yhtyeen kitaristin Costello Hautamäen Tampereen Rollikkahalliin tekemään nuorisomusikaalia Virgo.

Suoraviivaista suomirokkia soittava Hautamäki ei vielä tuolloin menettänyt sydäntään teatterimusiikille.

– Teatterissa oli tavallaan tylsää, koska joka näytöksessä soitettiin ihan samalla tavalla, hän muistelee.

Kahden vuosikymmenen aikana teatteri on kuitenkin hivuttautunut Hautamäen elämään aina vain enemmän ja enemmän.

Hämeenlinnan teatterissa Costello vieraili ensimmäisen kerran 2007. Hän sävelsi muutamia kappaleita näytelmään Nimeni on Reino.

Seuraavana vuonna oli vuorossa Paavilaisen Vexi-musikaali. Sen kapellimestarina Hautamäki hääri Hämeenlinnan jälkeen vielä Valkeakosken kesäteatterissakin.

Tämä syksy on yhtä teatteria. Lokakuun alussa Lahden Sibeliustalossa saa ensi-iltansa Sleepy Sleepers -musikaali Kuka, mitä, häh?, jonka kapellimestarina entinen Sleepy Sleepers -muusikko Hautamäki on.

Samaan aikaan alkavat Hämeenlinnan teatterissa Kersantti Karoliinan harjoitukset. Se on Costeollo Hautamäen ideasta syntynyt ja hänen säveltämänsä, Anna-Leena Härkösen kirjoittama musikaali ensimmäisestä naisesta Suomen armeijassa.

– Onhan teatterissa se hyvä puoli, että näytökset alkavat seitsemältä ja ovat ohi jo puoli kymmeneltä. Rokkibändi ei siihen aikaan vielä edes virittele soittimiaan, viisikymppiseksi varttunut ikirokkari sanoo.

Biisit pitävät …bändin pinnalla

Myös keikkailu pitää Hautamäen kiireisenä, sillä Popeda on juuri aloittanut 35-vuotiskiertueensa.

Costello Hautamäki meni yhtyeeseen muutama vuosi sen perustamisen jälkeen, suoraan ylioppilaskirjoituksista.

Bändillä on ollut nousunsa ja laskunsa. Hautamäen mielestä bändi kuin bändi lepää – tai kaatuu – biisiensä varassa.

Popedan hiteistä useimmat ovat kitaristi Hautamäen säveltämiä: Matkalla Alabamaan, Sukset, Kersantti Karoliina.

Hautamäki nauraa, että suosion myötä pahojen poikien rokkibiisit ovat laskeutuneet kaiken kansan musiikiksi. Niitä on soitettu muun muassa lasten puhelintoivekonserteissa Fröbelin palikoiden ja muiden lastenmusiikkiorkesterien rinnalla.

Salonkikelpoiseksi Hautamäki ei usko Popeda-biisien koskaan tulevan, mutta hiukan on kuitenkin annettu periksi.

Kersantti Karoliina on jo antanut nimensä ja tarinansa Hämeenlinnan teatterin musikaalille, joka saa ensi-iltansa helmikuussa.

Popmusikaalin …hengessä

Musikaalissa kuullaan kappale Kersantti Karoliina, mutta muuten sävellykset ovat uutta tuotantoa.

Hautamäen mukaan teoksesta ei tule rockmusikaalia, vaan teoksessa on herkkiä(kin) kappaleita.

– Ehkä voisi sanoa, että se on perinteistä musikaalipoppia Andrew Lloyd Webberin hengessä, hän pohtii.

Osa laulujen sanoituksista on Anna-Leena Härköseltä, osa Hautamäeltä. Kaksikko on ennenkin tehnyt lauluja yhdessä.

Miten teatterimusiikin säveltäminen tai kappaleiden sovittaminen teatteriin eroaa rokkibiisien tekemisestä?

Teatterissa on Hautamäen mielestä hyvin intensiivinen tunnelma. Katsojat saattavat kuulla jonkin kappaleen siellä ensimmäisen ja viimeisen kerran elämässään.

– Kappaleen pitää olla niin tehokas ja niin koskettava, että kertakuuleminen riittää.

Ja vaikka teatteri on hetken taidetta, teatterimusiikki on ruvennut Hautamäestä tuntumaan pysyvämmältä kuin levytetyt rokkibiisit.

– Virgoakin on esitetty jo neljällä paikkakunnalla, ja viides versio on nyt tulossa. Jokainen esitys on tietysti ihan omanlaisensa, mutta käsikirjoitus ja musiikki ovat kuitenkin ne samat alkuperäiset, hän sanoo. (HäSa)

Popeda esiintyy Hämeenlinnan Sirkuksessa perjantaina 27.9.

Päivän lehti

26.1.2020