Kanta-Häme

Teatterinjohtajan pestiä hakevat tiukassa tentissä

 

Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset esitti kolme kysymystä loppusuoralle edenneille ehdokkaille. 
 
Kysymykset:
1. Miksi haet Hämeenlinnan teatterin johtajaksi?
2. Millainen teatteri Hämeenlinnassa on tällä hetkellä.
3. Mihin suuntaan haluat kehittää teatteria ja sen ohjelmistoa?
 
Ohjaaja Tommi Erkko on suorittanut Bachelor of arts in directing -tutkinnon Lontoossa 2010 ja tehnyt lukuisia ohjauksia ammattiteattereihin muiden muassa Jyväskylässä ja Lahdessa.
 
1. Haluan olla aktiivinen vaikuttaja Suomalaisen teatterikentän kehittämisessä sekä olla säilyttämässä kulttuurin demokraattista asemaa kaikkien ihmisten saavutettavissa olevana, elämään lisäarvoa tuovana tekijänä. 
 
2. Hämeenlinnan teatterilla on hyvä vakaa yleisöpohja sekä pitkät perinteet. Haasteina näkisin muun muassa taloudellisen tilanteen vakauttamisen niin, että teatterissa voitaisiin rauhallisin mielin keskittyä varsinaiseen työhön eli taiteen tekemiseen ilman ulkoisia paineita. Uusien tilojen ja henkilökunnan ansiosta tavoitteet teatterin tekemiselle voi asettaa korkealle.  
 
3. Mielestäni keskeinen tehtävä julkisella tuella tuettavassa teatterissa on tarjota monipuolista ja mielenkiintoista ohjelmistoa yleisölle. Käytännössä tämä tarkoittaisi niin viihteellisen kuin myös taiteellisesti haastavan ohjelmiston tekemistä oikeanlaisessa tasapainossa. Tärkeätä olisi myös kehittää yhteistyötä muiden taidelaitosten, ryhmien ja taiteilijoiden kanssa taaten hämeenlinnalaisille mahdollisimman rikkaan ja monipuolisen kulttuuritarjonnan. Olisi hienoa, jos Hämeenlinnan teatteri voisi erottua edukseen Suomen teatterikentällä omaperäisenä ja taiteellisesti laadukkaana repertuaariteatterina. 
 
Vuonna 1995 Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitokselta valmistunut Otto Kanerva tunnetaan monista televisio- ja teatterirooleistaan. Hän asuu nykyään Hämeenlinnassa ja pyörittää omaa esittävän taiteen yritystä.
 
1. Hämeenlinnalaisena ja edelleen laajalti valtakunnallista kokemusta hankkineena koen että minulla on paljon annettavaa teatterille ja edelleen koko seutukunnan kulttuurielämälle.
 
2. Juuri nyt koen suunnan maltilliseksi ja se johtuu taloudellisista paineista. Heikki Paavilainen on mielestäni onnistunut johtajakaudellaan hyvin.
 
3. Käytän tässä kohtaa sanaa Ilmava. En anna mitään ideoitani ulos koska helposti ne kääntyvät lupauksiksi. Henkilökuntaa on tärkeää kuunnella ensin ja sitä kautta lähteä miettimään taloustilanteen kautta kehityskaaria. Tällä hetkellä omaa Iltama-kiertueteatteria johtavana henkilönä uskon siihen, että hyvä tarina toimii vaikka päällään seisten ja tyhjällä lavalla. Kaiken tämän täytyy myös kohdata se tärkein eli yleisö.
 
Teatterikorkeakoulusta vuonna 2002 näyttelijäksi valmistunut Antti Mikkola on yksi tamperelaisen Teatteri Siperian perustajista. Mikkola on ohjaa syksyllä Hämeenlinnassa käsikirjoittamansa näytelmän Kuningas näyttämöllä.
 
1. Villit vuodet –musikaali teki Hämeenlinnasta minulle jonkinlaisen kodin. Sinne on aina miellyttävä tulla. Tunnen talon ja henkilökunnan hyvin. Talo on murroksessa: sukupolvenvaihdos on käynnissä vakituisten ohjaajien jäätyä eläkkeelle, tilatkin kiiltelevät vielä uutuuttaan ja Verkatehdas tarjoaa mahdollisuuden myös suurille yleisöille. Monilahjakas näyttelijäkunta kykenee vastaamaan tähän huutoon. Talon muu henkilökunta on ikärakenteeltaankin ammatillisessa huippukohdassaan. Näen tässä mahdollisuuden uudelle nousukaudelle. On kai minulle luonteenomaista nähdä ja tarttua tällaiseen.
 
2. Teatterinjohtaja Paavilainen jää teatterin historiaan pioneerina, joka on paitsi perustanut teatterin myös rakentanut kaksi. Teatteri on elänyt ja hengittänyt musiikkiteatterista ja on samalla tullut luoneeksi oman suomalaisen musiikkiteatterityylin Teuvoineen, Autiotaloineen ja Villine Vuosineen – Pohjantähteä unohtamatta. Tälle osaamiselle ja kansaan menevälle linjalle kaipaan yhtä ryhdikkään ja linjakkaan vastapainon. Hämeenlinnalla on perinne näyttelijöiden teatterina – hyvä niin. 
 
3. Teatterin johtaminen on maratonlaji siinä missä oman teatterin perustaminenkin. Muutokset ja uudet linjaukset eivät tapahdu yhdessä yössä. Koen, etten kuitenkaan olisi sopiva tehtävään, ellen uskaltaisi unelmoida rohkeasti. Toivon, että Hämeenlinna nousee esityksillään tapaukseksi suomalaisella teatterikentällä samaan tapaan kuin vaikkapa Kajaani 10 vuotta sitten. Tätä varten on ponnisteltava. Iloa, mielikuvitusta, vaarantunnetta ja vuorovaikutusta tekijöille ja katsojille.
 
Kirsi-Kaisa Sinisalo valmistui Teatterikorkeakoulusta näyttelijäksi vuonna 1996. Hän oli Kajaanin runoviikon taiteellinen johtajana vuosina 2006-2010, jonka jälkeen hän on toiminut Rauman kaupunginteatterin johtajana.
 
1. Haen Hämeenlinnaan johtajaksi, sillä siellä on kaikki edellytykset hedelmälliselle työlle. Hämeenlinna arvostaa teatteriaan. Minulla on nyt seitsemän vuoden johtajakokemus ensin festivaalin taiteellisena johtajana ja sitten teatterinjohtajana. Koen, että Hämeenlinna olisi myös henkilökohtaisesti hyvä paikka seuraavaksi haasteeksi. 
 
2. Olen käynyt katsomassa Hämeenlinnassa teatteria viimeisen parinkymmenen vuoden aikana vuosittain ja vieraillutkin näyttelijänä vanhassa teatterissa, joten jollakin tasolla tunnen jo ilman perehdytysjaksoa sekä tekijöitä, taustaa että nykyisyyttä. Henkilökunta on hyvä, osaava ja monipuolinen ja tilat loistavat. Kaupungin sijainti isojen teatterikaupunkien Lahden, Tampereen ja Helsingin lähietäisyydellä on haastava, mutta mielenkiintoinen. Heikki Paavilaisen luotsaamana, hyvän henkilökunnan voimin teatteri on mennyt läpi vaikeidenkin aikojen hienoin esityksin. On ollut rohkeita ja persoonallisia vetoja ja toisaalta hyvää viihdettä. 
 
3. Toki uusi johtaja tuo aina mukanaan oman näkemyksensä, mutta samoilla linjoilla pyrkisin jatkamaan. Tulevaisuuden näkemyksistä ja realiteeteista keskustelen valintalautakunnan kanssa ja kommentoin kristallipalloni näkymiä mieluummin sitten, jos johtajavalinta kohdistuu minuun.