Kanta-Häme

Teiden ritareihin kaivataan nuorta verta

Kun matkanteko yllättäen katkeaa, tiepalvelumies on monen autoilijan pelastava enkeli.

Useimmissa tapauksissa hän on jo keski-iän ylittänyt mies, sillä nuoria löytää vapaaehtoistoiminnan pariin yhä liian harvoin.

– Mukaan tulevat nuoret ovat monesti tiepalvelumiehiä jo toisessa tai kolmannessa sukupolvessa. Lisää ahkeria nuoria kaivattaisiin, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Parhaina vuosina 1980- ja 1990-lukujen taitteessa tiepalvelumiehiä oli Suomessa yli 360, mutta nykyään enää 160. Hämeen seudulla teiden ritarien lukumäärä on noin 25.

Uusia kasvoja toimintaan on yritetty houkutella esimerkiksi oppilaitoksista, joissa tiepalvelua on markkinoitu autoalan opiskelijoille.

– Ei silti tarvitse olla autonasentaja tullakseen mukaan. Kunhan on kiinnostunut autoista, tiepalvelutoimikunnan puheenjohtaja Tapani Virtanen kertoo.

Autoliiton valtakunnallisia tiepalvelupäiviä vietetään tänä viikonloppuna 47. kerran.

Kekkereiden pitopaikkana on Hauholla sijaitseva Lautsian lomakeskus, jonne saapui pitkienkin etäisyyksien takaa noin kuutisenkymmentä tiepalvelumiestä.

Mukana oli harrastajia Lapista asti.

– Ei näitä välimatkoja osaa tässä hommassa pitää oikein minään, Vuoden tiepalvelumiehenä palkittu rovaniemeläinen Pekka Räisänen toteaa.

Tiepalvelumiesten tehtävät ovat vuosien saatossa muuttuneet partioinnista enemmän päivystysluontoisempaan suuntaan.

Aiemmin partiot etsivät tienposkista autoja, joilla niin sanotusti oli konepelti ylhäällä. Kännykkäaikana autoilijat soittavat itse avun paikan päälle.

Tiepalvelumiesten perinteisiä hälytystehtäviä ovat tutut klassikot. Jotkut kaipaavat autoonsa apuvirtaa, toisilla taas on rengas puhjennut.

Usein käy myös niin, että löpön loppuminen katkaisee matkanteon.

Hetkinen – miten polttoaine oikein voi loppua vahingossa?

– Tekniikkaan luotetaan liikaa. Jos ajotietokone näyttää, että tankilla voi vielä ajaa 100 kilometriä, oikeasti matka voi olla paljon lyhyempi, Räisänen sanoo.

Polttoaineen loppumisen lisäksi moni muukin ongelma olisi helposti ennaltaehkäistävissä. Nykyajalle tyypillinen uusavuttomuus ei kuitenkaan ole harvinainen ilmiö autoilijoidenkaan keskuudessa.

Usein tielle jäädään sen takia, ettei tiedetä, miten kulkuneuvo toimii.

– Perusautoilija ei välttämättä ole kovin kiinnostunut auton teknisestä puolesta. Auton käyttöohjekirja on monesti jäänyt tehtaan muoveihin, Tapani Virtanen toteaa. HÄSA