Kanta-Häme

Teknologia helpottaa vanhusten arkea

– Iäkkäät voisivat käyttää internetiä esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen. Vaikka eihän tietokone tietenkään aitoa ihmistä korvaa, sanoo Innoparkin Silhouette -hankkeen projektipäällikkö Mika Anttila.

Ilveskodissa kokeillaan parhaillaan Silhouetten videokonferenssilaitteistoa. Ilveskodin asiakkaat käyttävät kotonaan videopuhelupalvelu Skypeä keskustellakseen hoitajien kanssa. Malli toiminnalle tuli Espanjan Asturiasista, jossa käytetään maakunnan langatonta verkkoa ikäihmisten kanssa tapahtuvaan yhteydenpitoon.

Kanta-Hämeessä käytössä ovat kannettavat tietokoneet, jotka avataan etäyhteyden kautta. Laitteen käyttäminen on tehty erittäin helpoksi. Asiakas painaa vain käynnistysnappia, ja muusta yhteyden asettamisesta huolehtii hoitaja.

Ennakkoluuloista suhtautumista tietotekniikkaan

Kustannukset ovat pieniä verrattuna kaupallisiin laitteisiin. Asiakkaat käyttävät 3G -verkkoa ja langatonta internetiä.

– Jotkut suhtautuvat ennakkoluuloisesti tietotekniikkaan. Kaikki eivät halunneet videopuhelupalvelua kotiinsa, vaikka eivät ole ikinä kokeilleetkaan sitä. Mielipide saattaisi muuttua, kun huomaa kuinka hyödyllinen laite on, Anttila sanoo.

Vanhuksilta kysyttiin syksyllä 2011 heidän tietotekniikan käytöstään. Kyselyyn vastanneista 50 prosenttia oli yli 75 -vuotiaita.

Kanta-Hämeessä kyselyyn vastasi sata ihmistä. Heistä 16 henkilöä haluaisi asua kotona niin, että sinne tehdään elämää helpottavia uudistuksia. Kanta-Hämeessä kyselyyn vastanneista 43 prosenttia oli käynyt elämänsä aikana tietokonekurssin. Loput halukkaat harjoittelevat tietokoneen käyttöä esimerkiksi omaisen kanssa.

Turvapuhelin on laitteista yleisin

Selvästi yleisin iäkkäiden käytössä oleva ICT -laite on turvapuhelin. Se on lähes kaikilla Silhouette -hankkeen alueilla. Turvapuhelin on testauksessa myös Hämeessä, ja puhelimella on viisi käyttäjää. Laitteen etuna on sen helppokäyttöisyys ja turvallisuus myös talon ulkopuolella.

Laitteeseen on mahdollista rajata alue, jossa asiakas voi liikkua turvallisesti. Jos hän poistuu ns. turva-alueelta, laite tekee hälytyksen päivystykseen, usein asiakkaan omaiselle.

– Hälytys on hyödyllinen, jos asiakas sattuu esimerkiksi eksymään kävelymatkalla. Omaiset tietävät silloin mistä etsiä, Anttila kertoo. (HäSa)