Kanta-Häme

Tekstiviestit voivat myös nyppiä

Sähköposti- tai tekstiviestimainonta yksityishenkilöille ilman lupaa on pääosin kiellettyä.

Moni palveluntarjoaja lähettää silti tekstiviestillä muistutuksia esimerkiksi näöntarkastuksista ja tarjouksista omille asiakkailleen, vaikka varsinaista lupaa suoramarkkinointiin ei vastaanottajilta ole etukäteen pyydetty.

Vain omille asiakkaille

Synsamin viimeisin tekstiviestikampanja on lähtenyt kaikille asiakkaille, jotka eivät ole olleet näöntarkastuksessa kuluneen vuoden aikana.

– Asiakas saa meiltä yhden tai kaksi tekstiviestiä vuodessa, aika harvoin siis, kertoo myyjä Tero Koskenlaine Optikko Kiviseltä.

Jos asiakas ei anna lupaa puhelinmarkkinointiin, kyseisen asiakkaan tietoihin lisätään Koskenlaineen mukaan markkinointikielto, josta menee tieto myös viestit lähettävälle operaattorille.

Synsamilla myyjiä ei ole ohjeistettu kysymään asiakkaalta lupaa tekstiviestitse tapahtuvaan markkinointiin.

Synsam on saanut viime vuosien aikana ostamiensa optikkoliikkeiden asiakasrekisterit yhteen kantaan vasta tämän syksyn aikana.

– Meidän tekstiviestimme eivät täytä suoramarkkinoinnin ehtoa, sillä niitä lähetetään vain jo olemassa oleville, omille asiakkaille, ja ne sisältävät aina myös kutsun näöntarkastukseen, perustelee Synsamin toimitusjohtaja Vesa Mars.

Pohjoismaiseen Synsam-ketjuun kuuluu yli 400 optikkoliikettä, joista yli 50 toimii Suomessa. Omiksi asiakkaikseen Synsam määrittelee kaikki vuonna 2000 tai sen jälkeen heillä asioineet.

Mainoksista kieltäytyminen ei saa maksaa

Tekstiviesti mainosvälineenä on ollut Synsamilla käytössä noin vuoden. Markkinointitapa on koettu hyvänä, sillä asiakkailta saatu palaute on Marsin mukaan ollut pääosin positiivista.

– Asiakkaat pitävät siitä, että heitä muistutetaan, koska näkö pitäisi tarkistuttaa. Tekstiviestiin mahtuu kuitenkin vain rajallinen määrä merkkejä, ja siksi ohjeita tekstiviestien lopettamiseen ei ole mahdutettu mukaan, Mars selittää.

Ylitarkastaja Iiro Loimaala tietosuojavaltuutetun toimistosta linjaa, että omiin asiakkaisiin voi pitää yhteyttä myös tekstiviestein. Mikäli tekstiviesti kuitenkin sisältää mainoksiksi määriteltävää sisältöä, täytyy viestien lähettämiseen olla aina vastaanottajan lupa.

– Jokaisessa suoramarkkinointiviestissä on annettava asiakkaalle mahdollisuus kieltää yhteystietojensa käyttö markkinointitarkoituksessa, helposti ja maksutta. Suoramarkkinoinnin harjoittajan on tiedotettava kieltomahdollisuudesta selkeästi.

Vesa Mars myöntää, että tekstiviesteihin kyllästyneiden asiakkaiden yhteydenottoja tulee jonkin verran. Markkinoinnista pääsee hänen mukaansa helpoiten eroon olemalla yhteydessä omaan liikkeeseen. (HäSa)