Kanta-Häme

Teräksen sinkitys täyteen vauhtiin Hämeenlinnassa

SSAB Europen johtaja Olavi Huhtala sanoo, että Borlängen sinkitys- ja maalauslinjojen tuotanto siirtyy ensi vuonna Hämeenlinnaan. Hämeenlinnan tehtaan tuotanto kasvaa siten merkittävästi.

– Sinkityn teräksen vuosituotanto Hämeenlinnan tehtaalla kasvaa yli 950 000 tonnin, kertoo Hämeenlinnan tehtaan johtaja Jarmo Kastell.

Viime vuonna Hämeenlinnassa kylmävalssattiin 900 000 tonnia terästä. Kun sinkitykseen käytetään tehtaan kylmävalssaamaa terästä, kylmävalssausta on myös kasvatettava, jotta tehtaalla on riittävästi sinkitettävää terästä.

Pelkästään kylmävalssattujen tuotteiden tuotanto jää jatkossa vähäiseksi Hämeenlinnassa. Niiden tuotanto keskitetään Ruotsin Borlängeen.

– Teemme kylmävalssattua terästä vielä putkitehtaalle ja Suomen markkinoille, Kastell sanoo.

Kun sinkittyjen terästen tuotanto siirtyy Hämeenlinnaan, tulee Hämeenlinnan tehtaasta myös autoteollisuuden suora toimittaja. Tuotannon siirtoon tarvitaan autoteollisuuden asiakkaiden lupa.

– Rautaruukillakin oli hyviä tuotteita, mutta sillä ei ollut voimavaroja eikä yhteyksiä myydä tuotteita suoraan autoteollisuudelle, Huhtala sanoo.

Rautaruukki on myynyt terästä autoihin teräspalvelukeskusten tai komponenttien valmistajien kautta. Euroopan autoteollisuus edellyttää suorilta toimittajiltaan ISO TS -laatuhyväksyntää. Hämeenlinnan tehtaalla on käynnistetty tämän sertifikaatin hankinta.

– Tavalliset sertifikaatit ovat suosituksia. ISO TS on velvoittava sertifikaatti, Kastell kertoo.

SSAB:n Hämeenlinnan tehtaalla käy poikkeuksellisen paljon vieraita. SSAB:lla on useita Best practice -hankkeita, joissa etsitään konsernin sisällä parasta toimintatapaa. Kun autoteollisuudesta tulee tehtaan asiakas, muun muassa Volvo-yhtiön väki on käynyt auditoimassa tehdasta.

– Hämeenlinnassa on oltava henkilöstö, joka erikoistuu yhteistyöhön autoteollisuuden kanssa, Huhtala sanoo.

Hämeenlinnan tehdas ryhtyy valmistamaan täydellä kapasiteetilla sinkittyä ja maalipinnoitettua terästä. Jos tuotantoa aiotaan kasvattaa edelleen, sinkityslinjojen kapasiteettia on nostettava investoinneilla.

– Kun tuotesiirrot tehdään ja markkinat vähänkin paranevat, kapasiteetti loppuu, Huhtala toteaa.

Hämeenlinnan tehtaalla on tehokas Sinkki 3 -linja, jolla voidaan valmistaa tavallisen kuumasinkityn teräksen lisäksi Galfan- ja Galvannealed-terästä. Sen sijaan vanhat Sinkki 1 ja Sinkki 2 -linjat tuottavat huomattavasti sitä vähemmän sinkittyä terästä.

Euroopan terästuotannossa on noin 30 miljoonan tonnin ylikapasiteetti. Tehtaita seisotetaan ja linjoja ajetaan paljon alle niiden kapasiteetin teholla.

– Meillä on edelleen tuotteita, joita emme mielellään tekisi, Huhtala sanoo.

Huhtala tarkoittaa, että eräiden tuotteiden tekeminen ei ole kannattavaa. Ne tuovat katetta, mutta pääoma- ja rahoituskulujen jälkeen näkyvät miinusmerkkisenä tuloslaskelmassa.

– Rakentamisessa ja autoteollisuudessa teräksemme kysyntä on hyvällä tasolla. Konepajateollisuudessa tilanne on hankala.

SSAB:n strategian mukaisesti yhtiö etsii kapeita erikoistuotteita, joiden valmistamisessa se menestyy. Se on edelleen pieni teräsyhtiönä.

– Pystymme toimimaan paljon joustavammin kuin esimerkiksi Arcelor-Mittal. HäSa

Päivän lehti

8.4.2020