Kanta-Häme

Terveysasemat hiovat kilpailukykyään Kanta-Hämeessä

Kanta-Häme mukana Sitran valmennuksessa.
Kokeilussa terveyskeskusavustaja Saara Koivisto risteili Riihimäen terveysaseman aulassa neuvomassa asiakkaita. He olivat tyytyväisiä apuun. Kuva: Ville-Veikko Kaakinen

Riihimäen terveysasemalla toimi influenssarokotusten aikaan aula-asiantuntija, joka ohjasi ja neuvoi asiakkaita. Näin he välttyivät jonottamasta palvelupisteisiin.

Kokeilu on osa Huomisen terveyskeskus -valmennusta, jota Sitra osarahoittaa.

Valmennuksen tavoitteena on vahvistaa julkisten terveyskeskusten kilpailukykyä avoimilla markkinoilla. Näin valmentaudutaan sote-uudistuksen ja valinnanvapauden julkiselle terveydenhuollolle tuomaan uudenlaiseen kilpailutilanteeseen.

Sitra valitsi hakemusten perusteella valmennukseen ensin kaksi maakuntaa, Lapin ja Kanta-Hämeen, myöhemmin kaksi lisää.

Kanta-Hämeessä mukana ovat maakunta- ja sote-uudistusta valmisteleva Oma Häme yhdessä maakunnan terveyskeskusten kanssa.

Ensimmäiset valmennukseen osallistuvat terveysasemat ovat Hämeenlinnasta Viipurintien terveysasema, Janakkalasta Tervakosken terveysasema sekä Riihimäen terveysasema.

Vuoden 2020 loppuun mennessä on tarkoitus saada mukaan kaikki Kanta-Hämeen terveysasemat.

– On hienoa, että maakuntamme valittiin valmennukseen. Tavoittelemme nyt uudenlaista terveysasemien toimintakulttuuria, toteaa projektipäällikkö Auli Anttila Oma Hämeestä.

Päämääränä ovat entistä asiakaslähtöisemmät, ketterämmät palvelut, asiakasymmärrys, joka tarvitaan kilpailuilla markkinoilla.

– Vaikka uudistus lykkääntyisikin, valmennus ei mene hukkaan. Jollain aikataululla valinnanvapaus todennäköisesti tulee kumminkin, arvioi Hämeenlinnan terveysjohtaja Juha Tiainen.

Tähän asti julkiset terveyspalvelut eivät ole joutuneet kilpailemaan asiakkaista.

– Yksityisellä puolella on totuttu kilpailuun ja viilattu palvelut sen mukaan. Meillä riittää asiakkaita. Kyse on vain siitä, kuinka pitkään he joutuvat jonottamaan, Janakkalan terveyspalvelujen ylilääkäri Virpi Kröger pohtii.

Tiainen muistuttaa, että julkisissa palveluissa toimitaan resurssien asettamissa rajoissa tilanteessa.

– Vähiä resursseja säästetään kysyntään, joka ei tyydyty koskaan, vaikka palveluja kuinka lisätään.

Uudessa kilpailutilanteessa voikin olla julkisen terveydenhuollon etu, että siellä osataan toimia niukoin resurssein.

Kilpailukyvyn parannuksiin pyritään erilaisin kokeiluin. Hyvin toimivat kokeilut voidaan vakinaistaa. Muista on mahdollista luopua.

– Mukana ovat kaikki terveysasemien ammattiryhmät, joiden tulee puhaltaa yhteen hiileen, jotta onnistumme, Kröger korostaa.

Puhelinaikojen laajentaminen Janakkalassa ja sähköinen ajanvaraus ainakin hoitajien vastaanotoille ovat tulossa. Hämeenlinnassa pyritään järjestämään lisää vastaanottoaikoja lääkäreille.

Riihimäellä sairaanhoitajien ja terveyskeskusavustajien työnjakoa uusitaan. Yksinkertaisiin toimenpiteisiin on mahdollista varata aika sähköisesti.

Tulevaisuuden hoitotyössä tavoitellaan yksilöllisiä palveluja ja ratkaisuja, koska ihmiset ovat erilaisia.

Seuraavassa vaiheessa pilottiterveysasemia valmentaa myös yritysvalmentaja.

Kevään kuluessa mukaan tulee Forssan seudun terveysasemia ja Janakkalasta Turenki sekä Hämeenlinnasta muita terveysasemia. HäSa