Kanta-Häme

Terveyskeskus jatkaa uudistumista

Kehittäminen jatkuu Hämeenlinnan terveyspalveluissa, vaikka organisaatioon tulee muutoksia. Kaupungin liikelaitoksesta tehdään vuodenvaihteeseen mennessä kaupungin palvelualue.

– On tärkeää kehittää toimintaa, koska meidän pitää niukoilla resursseilla saada koko ajan enemmän aikaan. Väestön ikääntyessä palvelujen kysyntä kasvaa. Resurssit eivät lisäänny lainkaan samassa tahdissa, avosairaanhoidon vt. ylilääkäri Tiina Merivuori muistuttaa.

Siitä terveyskeskuksessa keskustellaan, viekö poliitikkojen päättämän organisaatiomuutoksen valmistelu mahdollisesti aikaa myös potilailta.

– Me olisimme halunneet jatkaa liikelaitoksena, Viipurintien terveyspalvelujen palvelupäällikkö Suna Saadetdin sanoo suoraan.

Hänen mukaansa on selvää, että hallinnollisten muutosten valmistelu vie aikaa palvelujen kehittämiseltä ja sitä kautta myös asiakkailta.

Liikelaitosta johtaa väliaikaisesti Tarja Majuri, joka sanoo olevansa todella ylpeä terveyspalvelujen henkilökunnasta.

– Päätös organisaatiomuutoksesta on tehty ja sen kanssa nyt eletään.

Sähköisesti

Avopalveluissa tavoite on, että potilas saa avun mahdollisimman nopeasti. Se ei enää tarkoita välttämättä käyntiä lääkärin vastaanotolla. Se voi olla myös puhelinaika lääkärille tai hoitajalle tai käynti hoitajan vastaanotolla.

Sähköisiä palveluja parannetaan koko ajan. Esimerkiksi tietokonetta käyttävät asiakkaat voisivat jo nyt tehdä itselleen sähköisen terveystarkastuksen ennen vastaanotolle tuloaan.

Sen tuloksista lääkäri tai hoitaja saa jo osviittaa, mikä potilaan ongelma on.

Sähköisiä palveluita tulee koko ajan lisää. Aivan lähiaikoinakin on luvassa uutuuksia.

Potilaita kuitenkin palvellaan myös puhelimitse. Kaikkien ei tarvitse osata käyttää tietokonetta.

Ainutlaatuinen kanava

Kanavamallista on puhuttu paljon ja saatu jo mitatustikin hyviä tuloksia.

Monisairaat ovat saaneet terveyshyötykanavan kautta käyttöönsä uudenlaisia palveluita. Tarjolla on muun muassa terveysvalmennusta ja eOmahoitoa ja ryhmätoimintaa. Nyt toiminta on laajentunut niin, että nämä palvelut ovat kaikkien hämeenlinnalaisten saatavilla.

Malli on rakennettu Hämeenlinnassa ulkomaisten esimerkkien pohjalta.

– Missään muualla ei ole juuri tällaista. Toimintatapa jatkuu, vaikka organisaatiossa tapahtuu muutoksia, Tarja Majuri vakuuttaa.

Tutkimusten mukaan reilut 10 prosenttia asiakkaista käyttää 80 prosenttia terveydenhuollon resursseita. On järkevää tehostaa heidän hoitoaan.

Suna Saadetdin huomauttaa, että nykyään kaikki hoitosuunnitelmaa tarvitsevat saavat sen, samoin hoitovastaavan. Tähän ei vaikuta se, millä terveysasemalla tai missä yksikössä häntä hoidetaan. (HäSa)