Kanta-Häme

Terveyskeskus menee nettiin

Hämeenlinnan terveyskeskus haluaa laajentaa toimintaansa netissä.

Kyse on sähköisen asioinnin kehittämiskokonaisuudesta, jonka kuluista Sitra on valmis rahoittamaan puolet.

Jatkossa terveyskeskuksen asiakkailla olisi mahdollista lähestyä terveydenhuollon asiantuntijoita puhelimen lisäksi myös sähköisesti.

– Ihmiset voivat kirjoittaa ongelmansa ja lähettää tekstin meille. Kun asia on kuvattu kirjallisesti ja tietoja on verrattu asiakkaan terveyskertomukseen, siihen on paljon helpompi vastata, kertoo terveyskeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja Risto Mäkinen.

Hänen mukaansa sähköisen palvelun etuja ovat nopeus ja edullisuus. Myös potilaan oikeusturva paranee, kun lääkärin tai hoitajan sijaan hän voi kirjata vaivansa ylös itse.

Ohjelma hälyttää muutoksista

Sähköiseen palveluvalikoimaan on mahdollista lisätä myös itsearviointiosio, jonka kautta asiakas saa automaattisen vastauksen nopeasti. Jos ongelmana on esimerkiksi päänsärky, asiakas klikkaa pään kuvaa ja vastaa sen jälkeen muutamaan kyllä ja ei -kysymykseen.

– Niiden perusteella järjestelmä suosittelee joko itsehoitoa tai ammattilaisen apua.

Myös potilaan itse mittaamat verenpaine, -sokeri, liikunta- ja ravitsemustiedot on mahdollista syöttää suoraan järjestelmään joko itse tai suoraan elektronisesta mittalaitteesta.

– Haluttaessa tiedot voidaan yhdistää terveyskeskuksen terveystietojärjestelmään, jonka jälkeen terveyskeskuksen päätöksen tuki -ohjelma hakee tietoa sen tunnistamiseksi, ovatko asiat kunnossa. Se hälyttää potilaalle, jos esimerkiksi paino tai verenpaine on nousussa ja lääkitys näyttää riittämättömältä, Mäkinen sanoo.

Ajatuksena on, että järjestelmä hälyttäisi oikeista asioista, mutta ei huolestuttaisi potilasta turhaan.

Oma personal trainer

Lisäksi Hämeenlinnan tavoittelemassa mallissa olisi mahdollista tehdä sähköinen terveystarkastus, jossa nettipalvelu kysyy keskeiset terveystiedot ja laskee kunkin asiakkaan riskiprofiilin.

– Halutessasi voit tehdä itsellesi suunnitelman, mitä tekisit tilanteellesi. Jos esimerkiksi lisäät liikuntaa kahteen kertaan viikossa, ohjelma laskee, mitä se tarkoittaisi verenpaineellesi, Mäkinen kertoo.

Terveystarkastuksen jälkeen potilas voi ottaa käyttöön sähköisen terveysvalmennuksen, jossa ohjelma tsemppaa esimerkiksi liikkumaan suunnitelman mukaisesti.

– Jos pidät liikuntapäiväkirjaa tai olet kytkenyt kännykkäsi palveluun, se katsoo, ovatko nopeudet ja rasittavuus kunnossa. Se on siis automatisoitu personal trainer, joka hyödyntää myös potilaskertomus- ja itse mittaamisia tietoja.

USA:ssa toimii jo

Jos Hämeenlinna lähtee mukaan hankkeeseen, se on alan edelläkävijöitä.

Yhdysvalloissa on käytössä yksi vastaavankaltainen järjestelmä, mutta Suomessa hanke on ainoa laatuaan.

– Yhdysvaltalainen Kaiser-Permanente tähtää siihen, että 70 prosenttia heidän asiakkaistaan käyttäisi jatkossa sähköistä palveluja. Heiltä tosin puuttuu meidän mallissamme olennainen laadunvarmistuspalvelu, Mäkinen sanoo.

Mäkisen mukaan Sitra on hyvin innostunut Hämeenlinnan suunnitelmasta.

– Sen mukaan tämä on terveydenhuollon kentässä kaikkein kirkkain ja selvin asia, mitä heille on tarjottu.

Hämeenlinnan lisäksi myös Forssa on kiinnostunut hankkeesta.

Kuin pankissa

Mäkinen vertaa terveyskeskusten tilannetta pankkitoimialaan, joka lähti 1990-luvun alun talousvaikeuksissa kehittämään voimakkaasti sähköisiä palvelujaan.

– Tässä on kyse aika pitkälti samasta asiasta. Ei tämä ole tietysti ihan niin yksinkertainen asia kuin laskujen maksu tai tilisiirto omalla tietokoneella, mutta meilläkin on asioita, jotka me pystymme automatisoimaan.

Mäkinen on vakuuttunut, että palvelulle riittäisi kysyntää. Jo tällä hetkellä terveyskeskuksen eOmahoito-palvelussa on noin kolme tuhatta käyttäjää, vaikka järjestelmä on sisällöltään paljon suunniteltua kevyempi.

– Olemme vakuuttuneita, että jos käytössä on hyvät sähköisen asioinnin perusvälineet, tosi iso osa väestä käyttäisi niitä. Silloin henkilökohtaista palvelua vapautuisi niille, jotka sitä todella tarvitsevat. Näinhän se pankissakin menee, Mäkinen muistuttaa. (HäSa)

Päivän lehti

18.1.2020