Kanta-Häme

Terveyslomake tasoittaa oppilaan koulutietä

Syökö meidän Iida koulussa? Nukkuuko Sampsa riittävästi? Miksi oppilaalta menee tuntikausia läksyjen tekemiseen?

Nämä ovat muutamia kysymyksiä, joista Riihimäellä on tänä syksynä keskusteltu koululaisten vanhempien, kouluterveydenhoitajan ja lääkärin yhteisessä tapaamisessa.

Oppilaan hyvinvoinnista keskustellaan tapaamisessa terveystarkastuslomakkeen avulla. Tavoitteena on, että oppilaat ja perheet saavat tarvitsemaansa apua mahdollisimman aikaisin.

Riihimäki on pilottikaupunkina testaamassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja opetushallituksen yhteistyössä kehittämää terveystarkastuslomaketta. Lomake on tarkoitus ottaa koko maassa käyttöön mahdollisesti jo ensi syksynä.

Opettajalta tilannearvio

– Uutta lomakkeessa on, että siinä otetaan ensimmäisen kerran huomioon myös opettajan näkemys oppilaan hyvinvoinnista koulussa, jos vanhemmat antavat opettajalle luvan arviointiin, kertoo kouluterveydenhoitaja Tuija Vihavainen Harjunrinteen koululta.

Lomaketta on käytetty Riihimäellä syyslukukauden ajan. Lähes jokainen vanhemmista on myöntänyt opettajalle arviointiluvan.

Tietoa kerätään lomakkeella oppilailta itseltään, vanhemmilta ja opettajilta. Lomake kiertää kotien ja opettajien kautta kouluterveydenhuollon tarkastukseen ja on yhteisesti nähtävillä.

Laajat terveystarkastukset tehdään oppilaille alakoulussa ensimmäisellä ja viidennellä sekä yläkoulussa kahdeksannella luokalla. Kaikkiin kutsutaan vanhemmat mukaan.

Lomakkeella näkyy oppilaan ja vanhempien arvio oppilaan koulunkäynnistä ja kouluhyvinvoinnista sekä myös opettajien näkemys.

Pikkuasiatkin tärkeitä

Kaavakkeella selvitetään koulumenestyksen lisäksi esimerkiksi onko oppilaalla ystäviä, onko väsymystä, miten hän käyttäytyy, huolehtii tavaroistaan ja syökö hän riittävästi.

Hyvinvointia tarkastellaan laajasti koti-, vapaa-aika- sekä kouluympäristössä. Terveystarkastukseen liittyvässä tapaamisessa kiinnitetään huomiota myös koko perheen hyvinvointiin ja vanhemmuuden tukemiseen.

– Keskusteluun saattaa nousta vaikkapa opettajan ja kodin näkemys oppilaan väsymyksestä. Opettaja saattaa nähdä väsyneen koululaisen, joka kotona on pirteä. Tai päinvastoin. Tärkeää on keskustelujen avaus, kertoo Tuija Vihavainen.

Koulunkäyntiin ja oppimiseen liittyvät ongelmat antavat mahdollisuuden hakea ratkaisuja erilaisin oppimisen tukitoimin.

Pilottikokeilu päättyy vuoden vaihteessa, jolloin opettajat, kouluterveydenhoitajat ja koululääkärit antavat lomakkeen toimivuudesta THL:lle arvionsa. Lomake on tarkoitus saada valtakunnalliseen käyttöön ensi vuoden aikana. (HäSa)