Kanta-Häme

Terveysnysseen on helppo tulla

On perjantaiaamu ja iso bussi saapuu Hervannan ostoskeskuksen kulmalle. Sen kyljessä lukee suurin kirjaimin Terveysnysse. Tuskin on bussi saanut ovensa auki, kun ensimmäinen asiakas hyppää sisään.

– Mittaatteks te mun verenpaineen? keski-ikäinen nainen huikkaa jo ovelta.

Terveydenhoitaja Seija Nordback kehottaa peremmälle ja kaivaa mittarin esille. Samalla hän juttelee asiakkaan kanssa sydän- ja verisuonitaudeista. Hetkeä myöhemmin asiakas poistuu tyytyväisenä Sydänliiton lehti mukanaan.

Seuraava potilas tulee jo portaissa vastaan. Jouko Nisunen kertoo tulevansa juttelemaan diabeteksen ennaltaehkäisystä ”ihan vain aikani kuluksi”. Poistuessaan hän on monta vinkkiä rikkaampi.

Kohta vuorossa on Annuksi itsensä esittelevä mies, jonka toinen silmä näyttää pahasti tulehtuneelta. Nordbackin lähemmässä tarkastelussa vaiva paljastuu kuitenkin vain ärhäkäksi verenpurkaumaksi, jonka pitäisi helpottua silmätipoilla.

Tavoittaa eläkeläisiä

Ensimmäisen tunnin aikana Terveysnyssessä ehtii käydä kuusi asiakasta. Lisäksi ovella käy lukuisia kyselijöitä, jotka ovat kiinnostuneita seuraavalla viikolla annettavista influenssarokotuksista.

Suunnittelija Johanna Riippi kertoo, että Hervannan pysäkki on suosituin. Kahden tunnin pysähdyksen aikana bussissa käy yleensä 10-12 asiakasta.

– Sitten on sellaisiakin hiljaisia pysäkkejä, joissa käy vain pari asiakasta. Kävijämäärä vaihtelee paljon päivästä ja kelistä riippuen.

Parhaiten palvelu on tavoittanut eläkeläisnaiset, vaikka yhtenä kohderyhmänä olivat alun perin syrjäytymisuhan alla olevat nuoret miehet. 84 prosenttia Terveysnyssen asiakkasta on yli 60-vuotiaita.

Useimmiten Terveysnyssen tullaan mittauttamaan verenpaine, keskustelemaan diabeteksesta, ravitsemuksesta tai lääkityksistä sekä kysymään laboratoriotuloksista.

– Joskus asiakkaille on ollut vähän epäselvää, mitä lääkäri olikaan sanonut vastaanotolla. Olemme sitten voineet yhdessä tarkistaa asian potilastietojärjestelmästä, Nordback kertoo.

Hyvää palautetta

Terveysnysse kulkee vain kahtena päivänä viikossa. Muina aikoina bussi toimii Nettinyssenä, jossa opetetaan tietokoneen käyttöä ikäihmisille.

Vaikka asiakkaita ei ole ollut tungokseksi asti, palvelu on saanut kävijöiltä vain hyvää palautetta.

– Tosi paljon porukka on tykännyt, että on paikka, jossa voi rauhassa jutella omista terveysasioistaan. 80 prosenttia kävijöistä on kokenut, että käynti bussissa on korvannut käynnin terveysasemalla.

Riippi uskookin, että mikäli palvelu vakiintuisi ja laajenisi jokaiselle arkipäivälle, se näkyisi terveysasemien kuormituksen vähentymisenä.

Useimmiten kävijät ovat poikenneet sisään ohikulkumatkallaan. Riippi myöntää, ettei uutta palvelua ole juurikaan markkinoitu muualla kuin kaupungin nettisivuilla.

Tulevaisuus epävarmaa

Terveysnysse aloitti toimintansa vuoden 2012 alusta. Kaksivuotinen projekti päättyy tämän vuoden lopussa.

Vuodessa noin 120 000 euroa maksava palvelu on karsimisuhan alla. Jatkosta ei ole vielä päätöksiä.

– Jos nykyisenkaltainen toiminta loppuu, mietimme kuitenkin jotain korvaavaa matalan kynnyksen paikkaa, Riippi kertoo.

Kalleinta palvelussa ovat ison bussin kustannukset kuten esimerkiksi lämmittäminen. Niiden päälle tulevat kuljettajan ja terveydenhoitajan palkat.

Yksi säästökeino olisi varustaa vaikkapa paketti- tai matkailuauto terveydenhoitajan käyttöön. Nordback kuitenkin muistuttaa, ettei työturvallisuussyistä ole liikkeellä mielellään aivan yksin.

– Yksi mahdollisuus on tietysti jalkautua antamaan terveysneuvontaa kirjastoihin ja muihin kansalaispaikkoihin, hän pohtii. (HäSa)