Kanta-Häme

Terveysvaikutteisille alkoholijuomille olisi tilausta

Alkoholimarkkinoilla toimivat asiakasyritykset ja kuluttajat uskovat, että terveysvaikutteisille alkoholijuomille olisi nykyistä enemmän kysyntää.

– Niitä halutaan markkinoille enemmän. Joko drinkkejä tai juomia, joissa on terveyttä edistäviä ainesosia, kertoo Outi Mäntylä-Baeza.

Hämeen ammattikorkeakoulun ylemmän AMK-tutkinnon opiskelijana hän on tehnyt opinnäytetyönään alan yrityksille ehdotuksia tulevaisuuden tuotekonseptiksi ja markkinoilletulostrategiaksi.

Supermarjoista jytyä

Asiantuntijoita ja kuluttajia haastatellut Mäntylä-Baeza puhuu terveystietoisuuden lisääntymisestä.

– Punaviinin suosio voisi kasvaa entisestään, koska kaikki tietävät, että se ehkäisee tutkitusti syöpää, hän antaa esimerkin.

Lisäksi hän mainitsee suomalaisista supermarjoista, kuten lakasta, tehdyt liköörit, sekä mm. brasilialaisen asai-hedelmän, jolla myös on terveysvaikutteisia ominaisuuksia.

– Yleisesti haluttaisiin siirtyä kevyempiin juomiin ja pienempiin pakkauksiin, eli ihmiset ajattelevat aiempaa enemmän terveyttään. Ei ole hyvä juoda vahvasti alkoholipitoisia juomia eikä suuria annoksia.

Retro voisi olla päivän sana myös alkoholissa.

– Alkuperäistuotteet tehtiin ennen vanhaan terveellisistä ja hyvistä ainesosista ilman kemikaaleja. Retrotuotteet tulevat takaisin.

Hemmottelua juomilla

Kuluttajat ja asiantuntijat uskovat vallalla olevan tietynlaisen itsekkyysajattelun ja hemmottelutrendin näkyvän myös alkoholin käytössä.

– Ihmiset alkavat kuluttaa aiempaa laadukkaampia ja ylellisempiä tuotteita, Outi Mäntylä-Baeza sanoo.

Myös luomu kiinnostaa alkoholimarkkinoilla.

– Lähellä tuotetut luomujuomat lähiruoan seurana sekä Reilun kaupan tuotteet tulevat lisääntymään lähitulevaisuudessa.

Oma ura mielessä

Tutkimuksessaan Mäntylä-Baeza kysyi myös, tuleeko alkoholin myyntimonopoli säilyttämään asemansa Suomessa, rajoitetaanko mainontaa entisestään, nouseeko alkoholivero, saako alkoholia netistä kotiin kuljetettuna ja miten matkustajatuonnin rajoitukset tulevat muuttumaan.

Niin alan yritykset kuin kuluttajatkin arvioivat valvonnan ja lainsäädännön vain tiukkenevan nykyisestä. Kuluttajat pitivät sitä hyvänä asiana, yrittäjät eivät.

– He kritisoivat ongelmien vain kasvavan: matkustajatuonti lisääntyy ja sitä kautta myös työttömyys ravintolasektorilla, esiintyy harmaata taloutta ja panimoita suljetaan.

Lempääläläinen Outi Mäntylä-Baeza aikoo hyödyntää opinnäytetyönsä tuloksia omassa yrityksessään.

– Haluan alkaa toimia alkoholimarkkinoilla agenttina eli etsiä suomalaisille maahantuojille maailmalta erilaisia alkoholituotteita, jotka mahdollisesti menestyisivät täällä.

Tulevaisuuden tuotekonseptina olisivat siis eksoottiset, terveysvaikutteiset alkoholijuomat, jotka on tuotettu ekologisten ja luonnonmukaisten tuotantomenetelmien avulla ehkä jopa lähiseudulla. (HäSa)