Kanta-Häme

Tiekuoppien korjaaminen on loputon urakka

– Tuntuu, että käymme tällä hetkellä luonnon kanssa taistelua, jonka väkisin häviämme, sanoo Uudenmaan ely-keskuksen teiden kunnossapidon aluevastaava Risto Hyvärinta.

Tienpinnan pahimpia vihollisia ovat nolla ympärillä sahaava lämpötila sekä runsaat sateet yhdistettynä nastarenkailla ajoon. Lumen ja jään alta on ilmestynyt kuoppia, reikiä ja halkeamia sekä sorateihin että päällystettyihin teihin.

– Reikää on paljon. Alkuvuoden kelit ovat olleet just niitä pahimpia, sanoo Linnaninfran kunnossapidon vastaava mestari Markus Lahtinen.

Ely-keskuksen vastuulla olevia teitä Hämeenlinnan seudulla aliurakoi YIT Rakennus. Työmaapäällikkö Mikko Niittymäen mukaan paikkaustöitä riittäisi ilman luonnon apuakin, sillä rapistuvan tiestön korjailu on loputon urakka.

– Kertaalleen paikatut reiät tai reikien saumat alkavat reikiintyä. Uusi havainto tältä talvelta on ehkä se, että viime kesänä jykevämmin paikattuja kohtia mennään nyt paikkamaan uudelleen, kertoo Niittymäki.

Lahtisen mielessä kevään korjausaikataulu on selkeä.

–Vapun jälkeen pääsemme tekemään oikeaa asfalttia. Siihen asti paikkaamme reikiä.

Ongelmapaikat tiedossa

Kaupunki ja ely-keskus paikkaavat teitä entistä pienemmillä määrärahoilla. Priorisointia on välttämätöntä. Kaupungissa parhaiten hoidetaan sairaalaan, terveyskeskuksiin ja paloasemille meneviä pääkatuja sekä bussireittejä. Toiseen luokkaan kuuluvat kokoajakadut ja kolmanteen asumisliikennetiet.

Niittymäen mukaan ely-keskus pitää alueurakointiin tiivistä yhteyttä, ja ongelmapaikat ovat heillä tiedossa. Kun paikkausryhmä lähtee jollekin alueelle, tehdään siellä kaikki, mihin rahkeet riittävät. Harvaanasutuilla alueilla on paljon pinnoitettuja sorateitä, ns. SOP-teitä.

– Tämä päällyste on ollut elinikänsä päässä jo jonkun aikaa, ja meidän työn jälki saattaa näyttää siltä, ettemme tee kaikkea. Mutta meidän paikkausryhmäkin joutuu priorisoimaan sen mukaan, mikä on akuuttia ja minkä kanssa voidaan mahdollisesti elää, sanoo Niittymäki.

Sorateiden kuoppien täyttäminen on periaatteessa helppoa, mutta jos soraa lanataan ohuesti matalan roudan päälle ja tien pinta pääsee sulamaan, syntyy liejua, kuraa ja uusia reikiä.

– Paksuun sorastamiseen ei ole rahaa, kiteyttää Hyvärinta.

Lisää liikennemerkkejä

Jos tiessä on yli viisi senttiä syvä reikä, on se liikenneturvallisuutta vaarantava ja välittömästi havainnon jälkeen paikattava, lukee ely-keskuksen ohjeissa. Tieliikennelaki sälyttää vahingoista suuremman vastuun autoilijalle kuin tienpitäjälle.

– Lain mukaan ajoneuvoa pitää ajaa tavalla, että tiessä olevan reiän pystyy havaitsemaan. Siitä pitää myös ilmoittaa tienpitäjälle ja, jos mahdollista, varoittaa muita tielläliikkujia, muistuttaa Lahtinen.

Ely-keskuksen hätäkeino kelirikkokauteen on teiden nopeusrajoituksien tilapäinen alentaminen ja kuopista varoittavien liikennemerkkien lisääminen.

–Käymme teitä järjestelmällisesti läpi. Tämä koskee lähinnä alemman tieverkon teitä, kertoo Hyvärinta. (HäSa)

Päivän lehti

1.4.2020