Kanta-Häme

Tieto löytyy parin klikkauksen takaa

Sähköisiä palveluja käyttävät Kanta-Hämeen keskussairaalan potilaat ovat ehkä jo huomanneet, että nettisivut ovat uudistuneet ja uudistuvat koko ajan.

Alan slangia käyttäen sivut ovat nyt responsiiviset. Se tarkoittaa, että ne mukautuvat sujuvasti käytettäviksi erilaisilla laitteilla – kännyköillä, tableteilla tai läppäreillä.

– On tutkittu, että puolet surffaajista etsii keskussairaalan sivuilta yhteystietoja. Niihin pitää siis päästä helposti käsiksi ja millä laitteella tahansa, sairaanhoitopiirin viestintäpäällikkö Michael Rossing korostaa.

Päivittäin keskussairaalan verkkosivuilta etsii tietoa noin 700 kävijää. Kolmannes heistä käyttää siihen älypuhelinta.

Paljon tietoa

Tärkeää on, että yhden osoitteen alta löytää mielellään kaiken asiaan liittyvän. Siksi keskussairaalan sivuilta on yhteys mm. Mielenterveystaloon, psyykkistä hyvinvointia edistävien nettipalveluiden kokoelmaan.

Myös Kansallisen terveysarkiston Kantapalveluihin saa yhteyden parilla klikkauksella.

Vajaat kaksi vuotta sairaanhoitopiirin leivissä ollut viestintäpäällikkö Rossing on silminnähden innostunut tehtävästään uudistaa nettiviestintää.

Etusivun ylälaidassa lukee Kanta-Hämeen keskussairaala, eikä sairaanhoitopiiri. Sitäkin voidaan pitää melkoisena uudistuksena, joka lähtee nimenomaan asiakkaan ja potilaan näkökulmasta.

Tavallinen tallaaja kuitenkin etsii keskussairaalan palveluita eikä sairaanhoitopiirin.

Helppous ykkösenä

Tavallinen käyttäjä ei sitä ehkä huomaa, mutta keskussairaalan nettisivulla hän tekee yhdellä klikkauksella valinnan, onko asiakas. Tällöin näkymästä poistuu paljon turhaa tietoa.

– Hän pääsee etenemään sujuvasti tuntematta organisaatiota.

Erityisesti julkisen sektorin verkkosivuja vaivaa edelleen se, että ne rakennetaan organisaation näkökulmasta lähtien.

– Se tekee ne monimutkaisiksi käyttää ihmiselle, joka ei tunne organisaatiota.

Rossing sanoo pyrkineensä koko ajan pohtimaan, miten tavallinen palvelujen käyttäjä saa etsimänsä informaation helposti ja nopeasti.

Hän kiittelee esimiestään, sairaanhoitopiirin johtaja Jouko Isolauria, joka on antanut riittävän vapaat kädet.

– Jos tähän työhön olisi pitänyt valjastaa jokin komitea, olisi syntynyt kompromissi, joka tyydyttäisi enintään nettipalveluihin siirtynyttä hallintobyrokraattia.

Neuvoja puhelimella

Hän ei ole tehnyt uudistusta yksin, ideoita on testattu eripuolilla organisaatiota. Johtotähtenä on kuitenkin ollut selkeä viesti ja mahdollisimman helposti löytyvä tieto.

Rossingin mukaan nettipalvelut eivät ole silti poistaneet esimerkiksi puhelinneuvonnan tarvetta.

– Olemmekin painottaneet Hämeenlinnan yksikössä sijaitsevan potilaiden vastaanoton toimintaa neuvonnan suuntaan. Sinne voi myös soittaa palveluita koskevissa kysymyksissä.

Tavoitteena on se, että asiakasta palvellaan.

– Sinua kuunnellen – niin kuin nettisivuillakin on sloganina. (HäSa)