Kanta-Häme

Timo Sarpanevan lasitaide esillä Riihimäellä

Iittalan Festivo-kynttilänjalka, klassikkomaljakko Hiidennyrkki ja i-lasit ovat kaikille tuttuja Timo Sarpanevan muotoilemia lasiesineitä. Niissä jokaisessa näkyy Timo Sarpanevalle tunnusomainen into tarttua villeihin ideoihin.

– Timo Sarpaneva viehättyi lasiin 1940-luvun lopulla, jolloin lasia ei arvostettu taiteen materiaalina. Yhdessä hyttimestarin ja puhaltajien kanssa hän muutti puhallusvirheet ennennäkemättömiksi tekniikoiksi, kertoo Timo Sarpanevan leski Marjatta Sarpaneva.

Hiidennyrkissä Sarpaneva aloitti reikien sijoittelun lasiveistoksiinsa ja Festivo on esimerkki puumuottiin puhalletusta lasista, jolla on toteutettu koko Finlandia-esineiden sarja.

– Hän ei ajatellut esineiden käyttötarkoitusta, vaan teki taide-esinettä. Ihmiset ihmettelivät, miksi maljassa pitää olla reikiä, joista kaikki valuu ulos. Hän haki rei’illä muotoa!

Taide-esineistä monet ovat kuitenkin myös käyttöesineitä, joista on muotoutunut klassikoita. 1950-luvulla syntynyt i-lasisarja värillisine lautasineen, laseineen, kulhoineen, kaatimineen ja lintu-pulloineen voitti yleisön suosion, mutta myös palkintoja Milanon Triennaaleissa 1957 ja 1960.

Reiät ja pyöreä kuutio ovat muotoja, jotka toistuvat Sarpanevan esineissä. Jo 1950-luvun alussa syntyneen Orkidea-veistoksen kyljessä on reikä, joka löytyy myös viimeisimpiin jääneestä, Muranossa Studio Pino Signorettossa puhalletusta taide-esineestä.

Uhkarohkeus, kekseliäisyys ja rohkeus ovat ominaisuuksia, jotka tempasivat Timo Sarpanevan kanssa työskennelleet puhaltaja- ja hyttimestarit mukaansa seikkailuihin.

– Kun lasia puhaltaessa kirkkaaseen lasiin syntyi tekniikkavirheitä, erilaisia kuplia, omapäinen Timo ei hylännyt niitä vaan alkoi käyttää niitä. Hän haki lasiveistoksen sisälle elementtejä, joita lasi optisesti muuttaa ja tehostaa.

Taideteollisesta korkeakoulusta graafikoksi valmistunut Sarpaneva työskenteli aluksi tekstiilisuunnittelijana ja -opettajana. Muut materiaalit vaihtuivat lasiin, kun hän vuonna 1949 sijoittui toiseksi Riihimäen lasitehtaan pohjoismaisessa lasisuunnittelukilpailussa. Samalla aukesi tie Iittalan lasitehtaan muotoilijaksi.

Viisi vuotta myöhemmin hän sai Milanon triennaalissa töillään Grand Prix -palkinnon Tapio Wirkkalan rinnalla.

Vuoteen 1989 Sarpaneva työskenteli iittalan lasitehtaalla, jossa keskittyi voimakkaasti taide-esineiden luomiseen, vaikkakin kaikki olivat myös tehtaan tuotannossa. Varsinaisia uniikkeja taide-esineitä syntyi harvoja, mutta moni sarja jäi muutamaan esineeseen.

Iittalan punainen i-merkki on Sarpanevan käsialaa ja syntyi alun perin hänen suunnittelemaansa i-lasisarjaa varten.

Kun lasialalla käynnistyivät suuret mullistukset 1990-luvulla, Timo Sarpaneva oli jo siirtynyt Veninin tehtaan suunnittelijaksi Italiaan, Muranoon. Alkoi värikkään lasin muotoilun ja kokeilujen kausi, joka jatkui aina hänen kuolemaansa saakka. HÄSA

Päivän lehti

3.4.2020