fbpx
Kanta-Häme

Toimittaja testasi sotakuvista ja Parolannummelta tutun järjettömän kokoisen möhkäleen - Dieseliä palaa yli 150 litraa satasella

Koeajossa panssarivaunujen kuljettamiseen tarkoitettu Maz-537 G.
Parolan panssariprikaatin vanhan kuljetuslaitteen kaltaisia ajoneuvoja on voinut bongata myös Ukrainan sodan molemmilla rintamilla. Kuva: Harri Blomqvist

Suomeen hankittiin Venäjältä kymmenen kappaletta tätä maastokelpoista raskasta lavettiveturia. Parolassa panssariprikaatissa niiden tehtävänä oli kuljettaa panssarivaunuja, tai hakea rikkoontuneet vaunut pois maastosta. Malli G nimittäin tarkoittaa, että moottorin taakse oli sijoitettu sataan metriin saakka yltävä vinssi. Koeajoyksilömme on yksi Parolan nummilla möyrineistä Mazeista. Tunnus oli Ps 850-4.

Ukrainan sotatilannetta seuratessa tarkkaavaiset voivat huomata saman auton (traktorin) olevan yhä käytössä molemmilla puolilla rintamaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Omapaino on muhkeat 21 600 kiloa. Kuva: Harri Blomqvist

Omapaino on muhkeat 21 600 kiloa. Kuva: Harri Blomqvist

Järjettömän tästä ajoneuvosta tekee kuljetusvälineen koko, karuus ja voima. Kääntösädekin on yli 30 metriä. Kulutus tuntuu nykyaikana melkein hupaisalta – Sadalla kilometrillä dieseliä kuluu noin 154 litraa. Moottoriöljyä hujahtaa samalla matkalla kuusi litraa, joten sitäkin pitää olla matkassa kannullinen.

– Kyllä minä olin tällaista jo vähän aikaa katsellut, onhan minulla panssarivaunukin tuolla tallissa. Utista sitten metsikön reunasta tämä löytyi, entisellä omistajalla ei ollutkaan aikaa sitä remontoida, niin ostin sen sitten kolmisen vuotta sitten talvisten iltojen puuhailukohteeksi, perusteli hankintaa Kannonkoskelainen Ari Heikkilä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tässä laitteessa kaikki on isoa. Kuva: Harri Blomqvist

Tässä laitteessa kaikki on isoa. Kuva: Harri Blomqvist

Kulkupelin karuus ja karkeus juontuvat jo yli 60 vuoden päähän Valko-Venäjälle, jolloin sitä alettiin valmistamaan aina vuoteen 1990 asti. Pituutta pelkällä nupilla on noin 9 metriä, leveyttä 2,89 ja korkeutta saman verran. Omapaino on muhkeat 21 600 kiloa.

Voima tulee 750 kiloa painavasta V-12 dieselmoottorista. Tilavuus on peräti 38,88 litraa ja se kehittää 525 hevosvoimaa. Kone pohjautuu toisen maailmansodan aikaisen T-34 panssarivaunun moottoriin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Voima tulee 750 kiloa painavasta V-12 dieselmoottorista. Kuva: Ville Sihvonen

Voima tulee 750 kiloa painavasta V-12 dieselmoottorista. Kuva: Ville Sihvonen

Entäpä koeajo , pakko tämmöisellä on päästä ajamaan. Ohjaamo vaan on niin korkealla, että keittiöjakkara ei riitä.

– Ohjaamo eroaa paljon länsimaisista kuorma-autoista. Se on sotilaallisen karu, hienouksia ei ole. Tämän härvelin ainoa jousitus on penkissä oleva pehmustus. Mittareita ja hanikoita on venäläiseen tyyliin valtavasti. Jotta ajamaan pääsee, pitää tietää monta niksiä, et sinä tätä yhdessä päivässä käyntiin saisi, Heikkilä virnuilee.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Mittareita ja hanikoita on venäläiseen tyyliin valtavasti. Kuva: Harri Blomqvist

Mittareita ja hanikoita on venäläiseen tyyliin valtavasti. Kuva: Harri Blomqvist

Ensin kiivetään auton katolle, jossa mittatikulla tarkastetaan polttoaineen määrä. Sitten pumpataan käsin ohjaamon takaseinällä olevalla pumpulla polttoaine suoraruiskutuspumpulle. Päävirta päälle, sammutin kytketään pois päältä ja vaihde vapaalle. Seuraavaksi nappia painamalla nostetaan öljynpaine 12:sta kiloon ja sitten vain käynnistys.

Itse ajaminen möhkäleellä on oikeastaan yllättävän helppoa. Käsijarru pois, vaihdevipu ykköselle ja niin ollaan matkalla. Kaasua ja vaihde kakkosen loveen. Isoa rattia saa vääntää kuin pullataikinaa, mutta itse kääntyminen on pehmeää.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

 Kone pohjautuu toisen maailmansodan aikaisen T-34 panssarivaunun moottoriin. Kuva: Ville Sihvonen

Kone pohjautuu toisen maailmansodan aikaisen T-34 panssarivaunun moottoriin. Kuva: Ville Sihvonen

Tämmöistä harvinaisuutta on hieno päästä koeajamaan. Ajoneuvossa on karua itänaapurin tuntua ja ripaus Parolan nummea. Toki hivenen kallistahan tällä olisi ajaa. Pikku piipahdukseen vaikka Linnanmäelle vaati polttoainekuluina vähän reilu 2000 euroa plus tietenkin liput päälle.

Menot