YIT Infran asfalttiasemalta vapautuu hajuja muun muassa bitumin tankkauksesta, asfalttimassan lastauksesta sekä maakaasun käytöstä kiviaineksen kuumennuksessa. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa / arkisto
Kanta-Häme

Mielipidekirjoitus: Toinen paikka asfalttiasemalle löydettävissä – ”Jo riittää vatulointi, nyt on tekojen aika”

Velssiin hyväksytty asfalttiasema osoittaa Hämeenlinnan Kaupungin taholta aivan käsittämätöntä alue- ja asukaspolitiikkaa, kirjoittaa Timo Tjurin tiistain Hämeen Sanomien mielipidesivuilla.

Velssiin hyväksytty asfalttiasema osoittaa Hämeenlinnan Kaupungin taholta aivan käsittämätöntä alue- ja asukaspolitiikkaa.

Päätös vietiin läpi kiirellä ja hyvin matalalla profiililla, vaikka varmasti oli tiedossa että aseman tulevalla vaikutusalueella asuu jo nyt kymmeniä lapsiperheitä ja ympäristöön on kaavailtu huomattavan suuria pientaloalueita.

Vai oliko kyseessä vain paperipäätös ilman tarkempaa analysointia? Ei kai taustalla ole tontteihin liittyvää lehmänkauppaa?

Päätöstä perustellaan mm. sorakuljetusten vähenemisellä, koska asema nousee nykyisen soramurskaamon viereen. Tämä toisaalta tarkoittaa lisääntynyttä bitumin- ja asfalttijätteen kuljetusta Velssiin ja tietysti asfaltin kuljetusta Velssistä kohteisiin.

Velssi tuntuu melko etäiseltä paikalta esimerkiksi nykyisen Mäkelän aseman keskeiseen sijaintiin nähden.


Raskas liikenne
Idänpään–Ruununmyllyn seudulla lisääntyy varmasti, koska luulenpa asfaltoitavien kohteiden myös sijaitsevan Velssistä länteen.

Olen kahden lapsen isänä ja tuoreena omakotirakentajana itsekin hyvin huolestunut asian kehityksestä.

Päällimmäisenä on tietysti huoli tulevan aseman päästöistä ja vaikutuksesta asukkaiden, erityisesti lasten, terveyteen. YIT:n edustaja on itsekin kertonut, että täysin päästöttömäksi ei uutta asemaa saada. Yhtä lailla tunnen itseni petetyksi siitä, että alue ei kohta olekaan houkutteleva asuinalue.

Siitä seuraa, että emme saa tänne uusia rakentajia naapureiksi. Ja koska ei ole riittävästi asukkaita, ei myöskään ole tulossa uusia palveluita, puistoja eikä muutakaan toimintaa. Joten kiitos vaan!


Voisi kuvitella
, että myös YIT 2000-luvun pörssiyhtiönä, kiinnittäisi erityistä huomiota eettisiin valintoihinsa.

Yhtiö kertoo nettisivullaan panostavansa hyviin tekoihin ja luovansa parempaa elinympäristöä. Toiminta Hämeenlinnassa on kuitenkin räikeästi vastoin yhtiön mainostamaa julkisuuskuvaa. Vaikea uskoa, että yhtiön hallitus on todella hyväksynyt aseman perustamisen pientaloalueen välittömään läheisyyteen.

Peräänkuullutan myös maanomistajan vastuuta siitä, millaista toimintaa se haluaa maillaan harjoitettavan.


Emme elä enää
sadan vuoden takaisessa maailmassa, jossa patruunat saattoivat surutta säätää, mitä maillansa tapahtuu. Tässä on myös kaupungin maine kyseessä, asukkaiden terveydestä puhumattakaan.

Olemme saaneet lukea ja kuulla Hämeenlinnan kaupungin edustajilta päätökseen liittyvät perustelut ja kootut selitykset.

Jo riittää vatulointi, nyt on tekojen aika. Esimerkiksi Moreenissa on teollisuusalue ja raskaalle liikenteelle sopiva infra, Vanajan liikenneympyrän ja radan välissä on vapaata tilaa, myös Sunny Car Centerin pellolla on paljon tilaa tai mikä estää nykyisen Mäkelän tontin uudisrakentamista parhaan mahdollisen tekniikan asemaksi?

Toivon saavani pian lukea, että Hämeenlinnan kaupunki ja YIT ovat aloittaneet keskustelut paremman paikan löytämiseksi asemalle. Velssiin ei saa tulla asfalttiasemaa.

Timo Tjurin
Siiri II
Hämeenlinna

15 tuoreinta

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930