Kanta-Häme

Töitä joka sormelle

Kymmensormijärjestelmän edut tuntuvat kiistattomilta. Kirjoitusvauhti kiihtyy jopa nelinkertaiseksi, niska- ja hartiasäryt vähenevät, virheitä sattuu harvemmin, ja kirjoittaja voi vihdoinkin keskittyä vain tekstiin, eikä välineeseen.

Kaupunkiuutisten toimittaja Botond Vereb-Dèr kirjoittaa työkseen päivittäin, mutta ei ole koskaan oppinut virallista kymmensormijärjestelmää.

Unkarista kotoisin oleva Vereb-Dér kertoo, että vielä peruskoulussa kaikki tehtävät kirjoitettiin käsin. Vasta yliopistolla alettiin vaatia koneella kirjoitettuja dokumentteja.

Nykyinen kirjoitustekniikka on hioutunut nykyiseen muotoonsa lähinnä työelämässä.

– Uskoisin kirjoittavani riittävän nopeasti, mutta täytyy myöntää, että joskus ajatus juoksee kyllä sormia nopeammin.

Vereb-Dér uskoo, että kymmensormijärjestelmän lisääminen perusopetukseen voisi olla hyvä ajatus, mikäli ensin harjoitellaan ajatuksella myös käsin kirjoittamista.

– Tällä hetkellähän ei edes tiedetä, mihin suuntaan tietotekniikka menee ja miltä näppäimistöt näyttävät esimerkiksi kymmenen vuoden kuluttua. Koneella tekeminen toisaalta varmasti vain lisääntyy.

Konekirjoituksen pikkusisko

Uudessa opintosuunnitelmassa halutaan sisällyttää tietotekniikkaa entistä tehokkaammin osaksi opiskelua. Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä kertoo, että uusi suunnitelma olisi tarkoitus ottaa käyttöön kaikilla luokka-asteilla vuonna 2016.

Konekirjoitus ja kymmensormijärjestelmä poistettiin aikanaan opetussuunnitelmasta, kun kirjoituskoneet jäivät pois käytöstä. Konekirjoitus sisältyi kaupallisen alan opintoihin, ja sen ajateltiin olevan taito, joka kuuluu kaikille.

– Nyt on harkinnassa, voisiko kymmensormijärjestelmää pitää kansalaistaitona ja siten myös osana uutta opetussuunnitelmaa, Pitkälä sanoo.

Markkinointipäällikkö Sini Taskinen kotimaisesta Typing Master Oysta uskoo, että kymmensormijärjestelmälle on kysyntää vielä pitkään.

Taskisen mukaan järjestelmä perustuu perinteiseen konekirjoitustekniikkaan.

– Oleellinen ero on se, että perinteisen kirjainten täsmällisen sijainnin sijaan tärkeämpää on vain saada rutiini kirjoittamiseen.

Tabletti ei voi korvata tietokonetta

Tietotekniikan uusimmat tulokkaat, tabletit, lisäävät haasteita myös täydellisen kirjoitustekniikan suhteen. Pitkälä ei silti usko tabletin olevan tietokonetta suositumpi työvälinen vielä pitkään aikaan.

– Tablettitietokoneet näyttäisivät menevän siihen suuntaan, että erillistä näppäimistöä suositellaan, ainakin jos sitä käytetään lähinnä työvälineenä.

Aulis Pitkälän mukaan Suomessa tietotekniikkaa käyttävät verrattain vähän opetuksessa niin opettajat kuin oppilaatkin. Kymmensormijärjestelmän lisäksi keskeisiä tavoitteita uudessa opetussuunnitelmassa ovatkin ongelmanratkaisu- ja tiedonhankintataidot osana kaikkea opetusta.

Esimerkiksi digitaaliset opetusvälineet, kuten interaktiiviset pelit, ovat tulevaisuuden vaihtoehtoja.

– Haluamme päästä ajattelusta, jossa tietotekniikka on erillinen opetettava aine muiden joukossa, vaan pikemminkin työväline. (HäSa)