Kanta-Häme

Tom of Finland vei Finlaysonin kiitoon

Viime vuonna toteutunut kodintekstiililiiketoimintojen kauppa on johdattanut sisustustekstiilejä valmistavan Finlaysonin vahvaan nousukiitoon. Forssan tehtaanmyymälässä vieraillut yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Jukka Kurttila kertoo, että liikevaihto on kasvamassa tänä vuonna noin 20 prosentilla.

– Finlaysonin liikevaihto oli laskenut sadan vuoden ajan. Oli aika tehdä jotain ja lopettaa voivottelu. Kaivoimme yrityksen brändin esiin, emmekä pelkää asioita enää, kertoo Kurttila, joka on yksi yhtiön kolmesta omistajasta.

Finlaysonin brändi on Kurttilan mukaan ennakkoluuloton, kansainvälinen, avoin, suvaitsevainen ja rohkea. Niinpä on luontevaa, että yritys julkaisi homoeroottisen Tom of Finland -teemaisen malliston, joka on lyönyt läpi kansainvälisesti.

– Tom of Finland Foundationista soitettiin ja kysyttiin yhteistyötä. Mietin kaksi sekuntia vastausta, Kurttila sanoo.

Tom of Finland on Kurttilasta suvaitsevaisuuden symboli ja Suomessa siitä on tullut heterotuote. Homofobiaakin esiintyy, mutta Kurttilan mukaan hyvin vähän.

– Minulta kysyttiin, päätinkö tuhota Finlaysonin brändin, joka on ollut vakava ja tylsäkin. Tom of Finlandin myötä ihmiset löysivät taas Finlaysonin. Kahdessa kuukaudessa kävijämäärämme eri kanavissa kasvoivat 25 prosentilla.

Malliston suosiosta kertoo osin se, että viime viikolla ilmaiseksi jaetut pyyheliinat jonotettiin loppuun kahdessa tunnissa.

Kasvun taustalla on vahva panostus markkinointiin ja organisaation uudistus, jonka uusi omistajakolmikko toteutti.

Finlayson on avannut tänä vuonna kolme uutta myymälää yhdeksän vanhan rinnalle. Ensi vuonna avataan viisi uutta myymälää. Lisäksi Finlaysonilla on 20 pop up -myymälää, joista lähin Humppilassa ja kauimmainen Tukholmassa.

– Yrityksellä on mahtava historia ja sen tarina uppoaa kansainvälisiin asiakkaisiin hienosti. He ovat olleet haltioissaan. Tuote, jolla on tarina, on aina mielenkiintoinen.

Finlaysonin Forssan tehtaalla oli parhaimpina aikoina nelinumeroinen määrä työntekijöitä. Nyt myymälä, varasto ja mallihuone työllistävät noin 30 henkeä.

Kurttila kuvailee itseään johtajaksi, joka haluaa olla tekemässä. Siksi hänelle on luontevaa kiertää myymälöitä.

– Olen kuullut monessa paikassa henkilökunnalta, että näemme toimitusjohtajan ensimmäistä kertaa. Ei minulla ole viisauksia siihen, miten myymälöitä hoidetaan, mutta on tärkeää nähdä ja kuulla, miten henkilökunta ja asiakkaat reagoivat.

Forssan tehtaanmyymälän myynti on sujunut hyvin ja yhtiön johto on Kurttilan mukaan tyytyväinen. Miljöö ja henkilökunta myymäläpäällikön johdolla saavat toimitusjohtajalta kiitosta.

Forssa poikkeaa muista myymälöistä siinä, että sen sijainti on tiedettävä, koska se ei sijaitse myymälävirtojen keskellä, mutta kiitos henkilökunnan, Forssaan saapuu jopa bussilasteittain asiakkaita kauempaa.

– Toivotaan, että pystymme antamaan jotakin takaisin Forssan historia huomioiden. Se voisi olla esimerkiksi jotain Forssalle tärkeään kiertotalouteen liittyvää. Kaupunginjohtajan olen jo tavannutkin, Kurttila toteaa. FL

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930