Kanta-Häme

Tonneja takana, rautaa alla

Ahveniston moottorirata on Tawastia Truck Weekendin myötä täyttynyt rekoista.

Kuljettajat ja kuljetusyritykset esittelevät parhaimmistoaan ja tapaavat toisiaan. Paikalla on myös autoalan yrityksiä kertomassa uusimmista innovaatioista ja malleistaan.

Nykyajan rekat vertautuvat huippuluokan autoihin. Scanian Etelä-Suomen tulosyksikön johtajan Jarkko Ketolan mukaan käytännössä kaikissa rekoissa on nykyään automaattivaihteistot.

Hän esittelee Scanian 125-vuotisjuhlamallia. Siinä ei ole vaihdekeppiä ollenkaan, vaan automaattivaihdetta säädetään viiksestä samaan tapaan kuin tuulilasinpyyhkijöitä.

Auton voi myös ohjelmoida ajoa varten. Economy-valinta säästää eniten polttoainetta. Power puolestaan sopii esimerkiksi vaikeakulkuisemmalle tielle, jossa autolta vaaditaan voimaa.

Uusinta uutta rekassa ovat kaistavahti ja hätäjarrun avustin, jotka tulivat viime vuoden lopulla pakollisiksi kaikkiin uusiin enintään kolmiakselisiin kuorma-autoihin.

Kaistavahti on käytännössä tuulilasiin asennettu kamera, joka vahtii, että rekka pysyy kaistallaan.

– Jos vahti huomaa rekan ajautuvan pois kaistalta, se täristää auton rattia, Ketola kertoo.

Hätäjarrun avustin puolestaan on rekan etupuskuriin kiinnitetty tutka, joka mittaa edellä ajavan auton etäisyyttä ja nopeutta. Se hälyttää, jos edellä ajavan auton nopeus muuttuu. Jos kuski ei reagoi tähän, se tekee automaattisesti pienen jarrutuksen. Jos kuski ei reagoi tähänkään, tekee avustin täysjarrutuksen.

Ketola kertoo, että käytännössä rekkojen tekniset uudistukset tähtäävät yleensä joko turvallisuuden lisäämiseen tai polttoaineenkulutuksen vähentämiseen.

– Avustimella pyritään estämään peräänajot. Etenkin edellä ajavalle henkilöautolle rekan kokoisen auton ajaminen perään voi olla kohtalokasta. Häsa

Päivän lehti

5.6.2020