Kanta-Häme

Tori kuin huopatossutehdas

Torikauppa kituutti koko kevään ajan. Saman trendin pelätään jatkuvan kesälläkin, vaikka uudet perunat ja mansikat kypsyvät kovaa vauhtia.
 
Yksi syy asiakaskatoon on kylmä kesäsää. Muita selityksiä ovat maanlaajuinen heikko taloustilanne ja ostosten karsiminen. 
 
– Irtisanomiset ja työttömyysjaksot piinaavat ihmisiä. Silloin täytyy jokainen sentti käyttää harkiten. Ongelmat eivät näy vain torikaupassa, vaan muillakin palvelualoilla on vaikeaa, kertoo torikauppias Kalle Leipälä.

Kilpailu hämmentää

Torikauppiaita huolettaa erityisesti kilpailun kiristyminen. Goodman-kauppakeskuksen rakentaminen ja Tiiriön market-keskittymän yhteyteen pystytettyjen myyntikojujen pelätään näivettävän koko torin. Toriyrittäjä Mari Skogbergin mukaan torimyyjillä on valttina tuoreus ja kotimaisuus.
 
– Ihmettelen, että kauppakeskusten eteen saa ylipäätään pystyttää myyntikojuja, koska niitä varten on tori. Market-kojujen tuotteet tulevat tukusta monta päivää poimimisen jälkeen, eikä tuottajaa voi välttämättä tietää. Laatua saa vain torilta, Skogberg sanoo.

Asiakkaissa piilee ratkaisu

Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys ry:n palvelupäällikkö Sari Hagemeier muistuttaa, että torikaupan ongelmat juontuvat kävijöiden vähyydestä. Hänen mielestään ihmiset vaativat hanakasti monipuolisia palveluita, mutta liian harvat jalkautuvat käyttämään niitä.
 
– Tori pysyy elossa vain, jos sitä käytetään. Muuta parannusratkaisua torin tilanteeseen ei ole. Kotimaisen lähiruoan suosiminen on aina valintakysymys, Hagemeier sanoo.
 
Asiakkaita on houkuteltu torille erilaisilla musiikkitapahtumilla ja ruokaan liittyvillä teemapäivillä. Tulokset ovat Hagemeierin mielestä vaihtelevia. 
 
– Jos ohjelmapäivänä sattuu olemaan hyvä sää, niin osallistujia on toisinaan yli 300. Jos taas keli on huono, on osallistujia noin 10. Tapahtumien tavoitteena on kuitenkin totuttaa ihmisiä käymään ostoksilla torilla. (HäSa)