Kanta-Häme

Torin alle taas tarjolla pysäköintilaitos

Torinaluspysäköinti on jälleen ajankohtainen suunnitelma Hämeenlinnassa.

Kaupunginhallitus saa maanantaina käsiteltäväkseen pysäköintistrategian päivityksen, joka sisältää esityksiä mm. asukas- ja yritystunnuspysäköinnistä, mutta myös ajatuksen keskitetyn pysäköintilaitoksen rakentamisesta torin alle.

– Tässä on nyt toimittu ns. poissulkemisperiaatteella. Muita pysäköintilaitosten paikkoja on vuosien kuluessa tutkittu, mutta kaikissa niissä on ollut ongelmia, apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo perustelee esitystään.

Pysäköintiluolasta suunnitellaan aikaisempaa tehokkaampaa. Alkupääoma siihen saataisiin ns. vapaaksiostoperiaatteella.

Se tarkoittaa, että kunta voi osoittaa ja luovuttaa kiinteistön käyttöön tarvittavat autopaikat kohtuulliselta etäisyydeltä. pysäköintilaitoksesta.

Kiinteistönomistajalta peritään autopaikkojen järjestämisestä vapautumista vastaava korvaus, joka olisi 15 000 euroa.

Edelleen esitetään nykyistä väljempää pysäköintinormia uusiin keskustan asemakaavoihin. Se tarkoittaisi yhtä autopaikkaa 120 asuinneliötä ja 70 liike- ja toimistotilaa kohti. Kaikille asunnoille ei välttämättä tulisi autopaikkavelvoitetta.

Strategia sisältää myös esityksen asukas- ja yrityspysäköintitunnuksista. Niillä voisi pysäköidä tietyssä osassa keskustaa, mutta ei kauppaliikkeiden lähimmässä tuntumassa.

Asukastunnuksen hinnaksi Hämeenlinnassa esitetään 150 euroa vuoden mittaisesta pysäköintioikeudesta ja 80 euroa puolen vuoden tunnuksesta.

Yritystunnuksen hinta olisi 300 euroa vuodessa.

Ilman pysäköintilaitosta ei keskustan pysäköinnistä konsulttiarvion mukaan selvitä. Sen mukaan pysäköintilaitos tulee liittää kiinteästi keskustan kehittämiseen ja kaupallisten palveluiden tarjontaan. Torin alle sijoitettuna pysäköintilaitoksella on suurin kauppaa ja palveluita tukeva merkitys.

Ydinkeskusta jaetaan myös kahteen vyöhykkeeseen, jossa sisempi vyöhyke on maksullinen. Ulommalla vyöhykkeellä on aikarajoitus. HÄSA