Kanta-Häme Hämeenlinna

Laskelmat toriparkin kannattavuudesta julkistetaan pian – Sari Rautio: "Kestävä ratkaisu"

Kaupunki aikoo järjestää P-torin talouslaskelmista myös yleisötilaisuuden helmikuun alkupuolella.
Toriparkin vastustajia on tähän mennessä ollut vaikea vakuuttaa hankkeen kannattavuudesta. Hämeenlinnan eläkkeensaajien puheenjohtaja Ulla Pullola osallistui marraskuussa mielenosoitukseen Hämeenlinnan torilla. Arkistokuva: Riku Hasari

Kaupunki julkistaa tämän viikon torstaina laskelman mahdollisen toriparkin eli P-torin kannattavuudesta ja taloudellisista vaikutuksista. Taloudellisia malleja on tehnyt ainakin kaupungin omistama Hämeenlinnan Pysäköinti oy.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) ei kerro vielä selvityksen tuloksista tarkemmin, mutta sanoo olevansa toiveikas.

– Jos ammattilaiset laskevat, että taloudellisesti kestävä ratkaisu on mahdollinen, luotan siihen. Laskelmat on tehty aika varovaisesti, mutta kyllä sieltä on kestävä ratkaisu tulossa.

Laskelmia toriparkista on esitelty kaupunkirakennelautakunnan ja kaupunginhallituksen yhteisessä iltakoulussa viime viikolla. Niiden pohjana on, että kaupungin takaaman lainan maksavat takaisin käyttäjät ja rakennuttajat velvoitepaikka- ja pysäköintimaksuina. Lisäksi tuloja tulee lyhytaikaisesta pysäköinnistä.

Kaupunki järjestää asiasta myös kaupunkilaisille infotilaisuuden, näillä näkymin 4. helmikuuta.

Kuntalaiskyselyyn pari pientä viilausta

Maanantaina kokoontunut kaupunginhallitus hyväksyi toriparkkiin liittyvän kuntalaiskyselyn parilla viilauksella: vastaajilta kysytään myös ikä ja vaihtoehtokysymykseen pysäköinnin järjestämisestä lisättiin kohta ”en osaa sanoa”.

– Emme halua tästä mitään ”brexitiä”, vaan että ihmiset heräävät asiaan, ottavat selvää sekä osallistuvat tiedotustilaisuuksiin ja että he kysyvät ja pohtivat kunnolla ennen kyselyyn vastaamista, Rautio sanoo.

Kysymykset laatinutta valtuustoryhmien puheenjohtajien ryhmää veti kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Helena Lehkonen. Hän muistuttaa, että kaikki kysyttävät vaihtoehdot ovat aiemmin tulleet esiin keskustelussa myös kuntalaisilta.

Helena Lehkonen: Kysely antaa hyvän tilannekuvan

Kyselyssä tavallaan useaan kertaan kysytään, kannattaako vastaaja P-torin rakentamisesta. Kysymyksissä on argumentteja, joita on käytetty rakentamisen puolesta: ilman P-toria ei torin ympäristöä voida riittävästi kehittää ja täydennysrakentaa eikä keskustan kävely- ja pyöräilymahdollisuuksia lisätä.

Eli jos vastaa ensin, ettei kannata P-torin rakentamista, voi silti vastata kannattavansa keskustan täydennysrakentamista ja kevyen liikenteen mahdollisuuksien lisäämistä.

– Niin voi. Mutta jokaista kysymystä pitääkin tuloksia analysoitaessa tarkastella erillisinä. On tuotava hyvin vahvasti esiin, mitä kunkin kohdan tulos tarkoittaisi käytännössä. Ja sitten sen jälkeen valtuutetut pohtivat asiaa. Lehkonen sanoo.

Kyselyn Lehkonen näkee antavan hyödyllisen tilannekuvan kaupunkilaisten ajattelusta.

– Esimerkiksi jos eniten kannatusta saisi se, että pysäköinti ratkaistaan ensisijaisesti omalla tontilla, voimme sitten todeta ja tiedottaa, että olemassa olevilla pysäköintiratkaisuilla ja tonttien koolla täydennysrakentaminen keskustassa on sitten mahdollista vain tämän ja tämän verran.

Mitä tuloksilla sitten tehdään?

– Tosiasiaksi jää, että valtuutettujen on tehtävä päätös, eivät he voi vastuutaan välttää. Kyse on neuvoa-antavasta kyselystä.Kyllä minä uskon, että sillä on vaikuttavuutta, mitä kuntalaiset sanovat, Lehkonen sanoo.

Niin Lehkonen kuin Rautiokin muistuttavat, että huhtikuussa valtuusto päättää vasta siitä, aletaanko toriparkkia kaavoittaa. Rakentamis- eli investointipäätöksestä päätetään myöhemmin.

– Se vasta antaa mahdollisuuden katsoa, synnyttääkö kaavoituspäätös yksityisten rakennuslupahakemuksia, jotka merkitsevät myös P-torin velvoitepaikkoja. Ilman kaavoituspäätöstä sitä tietoa ei saada, Lehkonen sanoo.HäSa

Lue myös: Toriparkista tulossa kuntalaiskysely: kaikki 16 vuotta täyttäneet kaupunkilaiset voivat osallistua (17.1.2020)

Pääset lukemaan toriparkista kertovia Hämeen Sanomien aiempia juttuja tästä linkistä.

Kaupunkilaisilta kysytään 17.-23.2. näitä

1. Kotiosoitteen postinumero

2. Vastaajan ikä

3. Keskustan pysäköintitarve pitäisi järjestää (valitse yksi)

a) laajentamalla Kaivoparkkiab) rakentamalla P-toric) rakentamalla pysäköintiratkaisuja keskustan reuna-alueilled) taloyhtiön tulee ratkaista pysäköinti ensisijaisesti omalla tontilla ja hyödyntäen olemassa olevia parkkiratkaisujae) en osaa sanoa

4. Kannatatko P-torin rakentamista, jos puolet rahoituksesta on yksityiseltä ja puolet kaupungin omistamalta pysäköintiyhtiöltä.

kyllä/ei/en osaa sanoa

5. Pitäisikö torin ympäristöä kehittää ja täydennysrakentaa?

kyllä/ei/eos

6. Kannatatko kävely- ja pyöräilymahdollisuuksien lisäämistä keskusta-alueella?

kyllä/ei/eos

Päivän lehti

18.2.2020