Kanta-Häme

Toriparkista uusi esitys kesäksi

Torinaluspysäköinti palaa bumerangina yhdyskuntalautakunnan valmisteluun. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina.

Tosin asian käsittelee uusi, tammikuussa valittava yhdyskuntalautakunta.

Kaupunginhallitus edellyttää, että torinaluspysäköinnin lisäksi selvitetään vaihtoehtoisten pysäköintiratkaisujen toiminnallinen, kaupunkikuvallinen ja taloudellinen vaikutus myös suhteessa keskustan liikennesuunnitelmaan.

Lisäksi kaupunginhallitus haluaa, että valmisteluaikana selvitetään yksityisten autopaikkojen tarvitsijoiden todellinen sitoutuminen autopaikkojen lunastamiseen käytännössä toteutuvalla hinnalla.

Yhdyskuntalautakunnan tulee tehdä oma esityksensä kaupunginhallitukselle ja edelleen kaupunginvaltuustolle kesäkuun loppuun mennessä.

Lisäksi kaupunginhallitus odottaa, että kaupunginvaltuusto käsittelee keskustan liikennesuunnitelman erikseen ennen keskustan pysäköintiratkaisua.

Useita aloitteita

Marraskuussa yhdyskuntalautakunta päätti äänestyksen jälkeen luopua koko torinaluspysäköinnin suunnittelusta. Kaupunginhallitus käytti kuitenkin päätökseen otto-oikeuttaan, koska asia kuuluu valtuuston päätösvaltaan.

Torinaluspysäköinnin valmistelu lähti alun perin liikkeelle vuoden 2011 keväällä tehdystä valtuustoaloitteesta, jossa toivottiin kaupungille pysäköintistrategiaa.

Jo aikaisemmin useat keskikaupungin kiinteistöosakeyhtiöistä olivat esittäneet torinaluspysäköinnin suunnittelua.

Myöhemmin samaan yhteyteen kytkettiin myös keskikaupungin kokonaisvaltaisen liikennesuunnitelman teko. Nythän se taas erotettiin kokonaisuudesta, jottei toriparkki jumiuta koko liikennesuunnittelua.

Muut vaihtoehdot tutkittava

Torin alle on suunniteltu noin 660 pysäköintipaikkaa. Ehtona rakentamiselle on pidetty sitä, että keskustan kiinteistöyhtiöt ja muut yksityiset rahoitustahot sitoutuvat rahoittamaan ja merkitsemään vähintään 150 autopaikkaa suunnitelluista autopaikoista.

Koko hankkeen kustannusarvio on 28,5 miljoonaa euroa. Se piti rahoittaa osin myymälää velvoitepaikkoja ja osin kaupungin pysäköintiyhtiölle takaamalla lainalla.

Toriparkin vaihtoehtona on pidetty linja-autoaseman alle tai viereen rakennettavaa pysäköintilaitosta.

Linja-autoaseman alle rakennettavan hallin kustannukset olisivat samat kuin torin alle rakennettavan hallin. Maan päälle rakentamista ei taas pidetä maisemallisesti hyvänä vaihtoehtona.

Nyt lautakunta sai tehtäväkseen vielä aikaisempaa yksityiskohtaisemman vertailun eri pysäköintivaihtoehtojen kesken. (HäSa)