Kanta-Häme

Toriparkki etenee päättäjille

 

Hämeenlinnan toriparkki on askeleen lähempänä toteutumistaan. Tilaajajohtaja Päivi Saloranta esittää ensi tiistaina kokoontuvalle yhdyskuntalautakunnalle, että se käynnistäisi toriparkkihankkeen yhdessä Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n kanssa. Ehtona käynnistämiselle kuitenkin on, että keskustan kiinteistöyhtiöt ja muut yksityiset rahoittajat sitoutuvat hankkimaan pysäköintilaitoksesta vähintään 150 autopaikkaa.
 
Lopullisesti toriparkista päättää joulukuussa Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto.
 
Ei kunnan kukkarosta
Arviolta 28,5 miljoonaa euroa maksavan toriparkin rakennuttaisi kaupungin omistama Hämeenlinnan Pysäköinti oy. Yhtiö maksaisi kaupungin takaaman lainan takaisin ns. velvoitepaikkojen myynnillä ja asiakasmaksuilla.
 
Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala arvioi, että nykyisillä ydinkeskustan mittaripaikkojen tuotoilla laina olisi maksettu noin 20 vuodessa. Toriparkkia ei siis rakennettaisi veroeuroilla.
 
Hänen mukaansa myös kaupungin vaatima 150 velvoitepaikan tavoite on realistinen.
 
– Osa kiinteistönomistajista on jo ilmoittanut selvän lukumäärän: yhdellä on tulevaisuudessa tarve 75 autopaikalle, muut ovat puhuneet esimerkiksi 20–30 paikasta. Meillä ei ole vielä ihan sitä 150 paikkaa koossa, mutta uskomme, että siihen kyllä päästään, Kulmala sanoo.
 
Kaikki lähikiinteistöjen omistajat eivät ole vielä voineet lyödä lukkoon tarkkaa autopaikkatarvettaan, sillä esimerkiksi Hämeenmaan kiinteistön tulevaisuus on vielä avoinna. Rakennuksen kattopysäköinti saattaa poistua, mikäli paikalle tulee jatkossa vaikkapa asuinkerrostalo kivijalkaliikkeineen.
 
Keskustasta on poistumassa vuoteen 2020 mennessä lähes 600 pysäköintipaikkaa Etelärannan kaavoituksen sekä ydinkeskustan katumuutosten myötä. Lisäksi tarpeen arvioidaan kasvavan liikenteen ja asukasmäärän kasvaessa.
 
Tori kiinni yhden kesän
Keskustan pysäköintistrategiaa ja liikennesuunnitelmaa valmistelleet työryhmät päätyivät toriparkin kannalle sen keskeisen sijainnin, hyvän saavutettavuuden, korkean käyttöasteen ja ympäröivien rakennusten velvoitepaikkojen puutteen vuoksi.
 
Selvityksen mukaan maanalainen parkkitalo linja-autoaseman alueelle tulisi yhtä kalliiksi kuin toriparkkikin. Maan päälle rakentaminen rajoittaisi puolestaan tontin tulevaa käyttöä esimerkiksi näköaloja hyödyntävään asuinrakentamiseen.
 
Kulmalan mukaan aikaisin mahdollinen rakennusajankohta olisi 2015, jolloin moottoritien kate olisi valmistunut. Ajatuksena on, että rakennustyöt alkaisivat syksyllä ja kestäisivät noin 1,5 vuotta. Tällöin tori olisi pois käytöstä ainoastaan yhden kesän.
 
– Sen ajan torielämä järjestettäisiin jossain muualla, esimerkiksi Etelärannan tai linja-autoaseman seudulla, Kulmala toteaa.
 
Torin nupukivipinta palautettaisiin ennalleen parkin valmistuttua.
 
Ei läpihuutojuttu
Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Timo Saviniemi (kok.) uskoo, että toriparkki herättää lautakunnan kokouksessa vähintäänkin keskustelua.
 
– Vaikka asiaa on lautakunnassa käsitelty jonkin verran esimerkiksi seminaarissa, päätöksenteko on oma lukunsa. Toivottavasti emme joudu äänestämään, mutta näinkin voi käydä.
 
Hän itse suhtautuu hankkeeseen varovaisen myönteisesti.
 
– Minun mielestäni on hyvä juttu, jos asiassa päästään näin eteenpäin. Perusedellytys kuitenkin on, että hankkeeseen saadaan ulkopuolinen rahoitus ja se pyörii omillaan eli siihen ei käytetä veroeuroja, Saviniemi sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

30.3.2020