Kanta-Häme Hämeenlinna

Toriparkki hikoilutti Raatihuoneessa – valtuusto pääsee käsittelemään asiaa marraskuussa

Jokke-nimellä esittäytynyt mies antoi täyslaidallisen toriparkkia vastustavaa mielipidettä Juha Isosuolle. Yleisö sai esittää kysymyksiä tiistaina Raatihuoneessa pidetyssä illassa, jonka teema oli keskustan pysäköinti. Kuva: Tomi Vesaharju

Raatihuoneessa hikoilivat tiistaina niin virkamiehet kuin yleisö. Pelkästään ulkona oli 24 astetta lämmintä, ja juhlasaliin oli saapunut avoimeen yleisötilaisuuteen toistasataa ihmistä. Illan teemana oli keskustan pysäköinti.

Yleisö pääsi esittämään kysymyksiä reilun tunnin pohjustuksen jälkeen. Kuumuudesta huolimatta keskustelu pysyi pääosin asiallisena. Kun jokin asia tulistutti, oli puheenaiheena vuosikymmeniä kaupungissa kiistaa aiheuttanut toriparkki, joka on nimetty P-toriksi.

Mikrofonin varteen tarttui vain murto-osa yleisöstä, kommentteja tuli puolesta ja vastaan.

– Ei missään nimessä aleta toria kaivamaan auki. Eihän sinne tule torimarkkinoita viiteen vuoteen, yleisöstä kuului.

Eräs mies kertoi haistavansa pelimiehenä, että kaikki kortit eivät ole keskustavisiossa ja sen esittelyssä näkyvillä.

– Tämä on tuhoon tuomittu yritys, rikkaiden juoni! kajahti yleisön kovaäänisin mielipide alatyylisellä voimasanalla ryyditettynä.

 

Toukokuussa valmistuneen hankesuunnitelman mukaan maan alle rakennettava noin 30 miljoonan euron toriparkki rahoitettaisiin puoliksi kaupungin ja puoliksi yksityisin varoin. Yksi hämeenlinnalainen halusi vedota tasapuolisuuteen.

– Jos minä rakennan omakotitaloni pihaan autokatoksen niin kai kaupunki maksaa siitä puolet? mies nälvi.

Yhtenä huolenaiheena oli torin pohjavesi ja se, miten torin räjäytykset vaikuttaisivat rakennushistoriaan.

– Pohjavettä on mitattu neljästä eri pisteestä. Se ei ole torilla ongelma. Maaperäkin on sellaista, että räjäytystoimenpiteitä ei tarvita, arkkitehti Tommi Terästö sanoi.

Kaupungin virkamiehille esitettiin yleisöstä myös kysymys: Onko toriparkissa mietitty huoltoliikennettä, jolla esimerkiksi jätehuolto saataisiin pois kaduilta?

– Kyllä. Se olisi ollut huomattava kustannus ja vienyt pysäköintipaikkoja, Terästö vastasi.

Ykköskorttelissa puolestaan monikerroksinen maanalainen parkkipaikka ei onnistuisi juuri pohjaveden vuoksi.

 

Maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki kertoi, että kantakaupungin ruutukaava-alueen pinta-alasta on tällä hetkellä varattu liikenteelle kaksi kolmasosaa. Keskustassa on noin 1 000 autopaikkaa, pysäköintilaitoksissa toiset tuhat ja Hämeensaaressa 300.

– Keskustan yksi määritelmä on alue, jossa on paljon työpaikkoja ja siellä voi kulkea kävellen. Toriparkki mahdollistaisi tämän 637 autopaikalla, joista 497 olisi velvoitepaikkoja.

Kaupunginarkkitehti Terästö näytti havainnekuvia, jossa esimerkiksi Sibeliuksenkatu olisi jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä Raatihuoneenkadusta tulisi elämyksellisempi Reska.

– Yksi visio on, että ajoneuvoliikenne ohjattaisiin ohi keskustan. Samalla tuettaisiin joukkoliikenteen kehittämistä ja kaupungin osallistumista Suomiradan edistämiseen.

Osa puheenvuoroista kirvoitti pienet naurut yleisöstä. Esimerkiksi, kun keskustaa maalailtiin visiossa muun muassa olohuoneeksi, oleskelu- ja viihtymispaikaksi tai elämykselliseksi keitaaksi urbaaneine kaupunkipuistoineen.

 

Toriparkin verrokkiselvitys valmistuu kaupunkirakennejohtaja Tarja Majurin mukaan syyskuun puolessa välissä.

Kaupunkirakennelautakunnan (Kaura) käsittelyyn selvitys menee viimeistään 22. lokakuuta. Kaupunginhallitus saa selvityksen aikaisintaan 28. lokakuuta ja valtuusto pääsee käsittelemään asian aikaisintaan 11. marraskuuta.

– Ensin infoamme päättäjiä. Ehkä voimme luvata, että valtuustolta tulee päätös toriparkin rakentamisesta vielä tänä vuonna, Majuri sanoi.

Majuri painotti, että jos päätös rakentamisesta on positiivinen, kestää kaavoitus vuoteen 2021 asti.

– Jos valituksia tulee, kaavoitus myöhästyy ja kuokka voidaan lyödä maahan aikaisintaan vuonna 2024, Majuri sanoi. HäSa

Lue myös: Kaksi kerrosta, yli 600 autopaikkaa ja noin 30 miljoonaa – Tällainen olisi torin alle rakennettava P-Tori