fbpx
Kanta-Häme

Törmäysautot yleistyvät kolmostiellä

Liikenneturvallisuus tehostuu kolmosmoottoritiellä Hämeenlinnan ja Hyvinkään alueella, kun YIT:n hitaasti etenevien kunnossapitokoneiden takana kulkee aina erillinen törmäysauto.Törmäyksiä vaimentavaa laitetta on kokeiltu jo parin vuoden ajan.

Hämeenlinnan katetyömaan kohdalla törmäysauto on ollut jatkuvasti käytössä, mutta sitä on käytetty myös niittojen, kaidetöiden ja valaisinkunnostusten yhteydessä.

– Törmäysvaimennin estää henkilövahinkoja, kun auto törmää siihen alle sadan kilometrin tuntinopeudella. Auto romuttuu, mutta vaimentimen alumiiniosat antavat myöten, kertoo aluejohtaja Timo Paavilainen YIT:n Etelä- ja Itä-Suomen infrapalveluista.

Käytössä olleisiin vaimentimiin on tähän menessä törmätty kahdesti ja molemmilla kerroilla laite on säästänyt ihmishenkiä.

YIT:n Hyvinkään ja Hämeenlinnan kunnossapitoalueilla on käytössä kaksi törmäysautoa. Kerran kolaroitu kalusto joudutaan romuttamaan ja hankkimaan uusi 30000-50000 euron auto tai kuorma-auton perään kiinnitettävä vaimennin.

Suolausta vähennetään

Hämeessä otetaan tänä syksynä ensi kertaa käyttöön kaliumformiaattia. Tervakosken ja Riihimäen välillä tavallinen tiesuola korvataan kahdella pohjavesialueella kaliumformiaatilla.

Ympäristöystävällisempi kaliumformiaatti pitää tien pinnan sulana suolan tapaan. Lentokentillä käytettävää ainetta on kokeiltu jo eri puolilla Suomea, mutta nyt ensi kertaa Hämeen alueella.

– Formiaattia käytetään vain 40 kilometrin matkalla ja sielläkin voidaan keliolosuhteiden vaatiessa käyttää lisäksi pieni määrä suolaa. Muualla moottoritie suolataan ja maantiet hiekoitetaan, kertoo kunnossapitopäällikkö Pekka Rajala Uudenmaan ely-keskuksesta.

Kaliumformiaatin käyttö on yleistymässä, mutta hitaasti, sillä se maksaa noin kymmenkertaisesti normaaliin kalsiumkloridiin eli tiesuolaan verrattuna.

Hämeenlinnan seudulla suolausta vähennetään noin puoleen vanhalla kolmostiellä Tervakosken ja Turengin tienoilla, 12-tiellä Hämeenkoskella, Tuuloksessa, 10-tiellä Rengon ja Peräkulman välillä sekä Parolassa ja Iittalassa.

Suolausta vähennetään lukuisilla tieosuuksilla niin Hämeenlinnan kuin Hyvinkään alueilla. Jokaisesta tieosuudesta varoitetaan autoilijoita liikennemerkein. Merkki kertoo liukkaasta tiestä ja suolauksen vähentämisestä.

Sorateillä ja maanteillä lisätään jääpeitteisen tien karhentamista, joka tehostaa hiekoitusta. (HäSa)

 

 

Menot