Kanta-Häme

Törppöily ehkä pisteytetään

Etenkin ammattiautoilijoiden etujärjestöjen ajama liikennerikkomusten pisteytysjärjestelmä näyttää vähitellen toteutuvan. Eduskunta on tehnyt asiasta periaatepäätöksen, ja liikenne- sekä oikeusministeriöt ryhtyvät joskus käytännön valmisteluihin. Toistaiseksi mitään konkreettista ei ole tehty.

Liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenneministeriöstä kertoo, että aikaa on kuluva hallituskausi.

– Ensin katsomme, miten asia on hoidettu muualla ja pohdimme, kehitämmekö omaa järjestelmäämme vai avaammeko pakan kokonaan. Lakihanke voi käynnistyä aikaisintaan vuonna 2014, hän sanoo.

Kahdeksan autoalan järjestön ministeriöille jo aikaa sitten jättämässä kirjelmässä on pyydetty rikkomusten pisteyttämistä niiden vakavuuden mukaan.

Nyt kortti menee vähintään kuukaudeksi, jos kuljettaja syyllistyy vuoden aikana kolmeen tai kahden vuoden aikana neljään rikkomukseen. Rikkeen vakavuus ei vaikuta, vaan vain lukumäärä. Rikesakolla ja kovalla ylinopeudella on siis sama vaikutus. Poliisi tosin voi ottaa kortin pois yhdestäkin rötöksestä, jos se on kyllin törkeä.

Useimmissa Euroopan maissa pistejärjestelmä on käytössä. Joissakin maissa rikkomuksista kertyy virhepisteitä, ja kun sallittu maksimimäärä on täynnä, kortti voi lähteä pitkäksikin ajaksi. Toisissa maissa kuljettajilla on tietty määrä pisteitä, joita rikkomukset vähentävät.

Poliisi valvoo ottamatta kantaa

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö, ylikonstaapeli Jussi Pohjonen sanoo, että poliisi valvoo voimassa olevien lakien mukaan ottamatta kantaa järjestelmään.

– Nykyinenkin järjestelmä on eräänlainen pisteytyssysteemi. Esimerkiksi Englannissa virhepisteitä voi kertyä aika paljon, ennen kuin kortti lähtee, mutta se voikin sitten lähteä kerralla kolmeksi vuodeksi. Meillä kortti lähtee herkemmin, mutta vain kuukaudeksi, hän sanoo.

Nykyjärjestelmää pidetään jäykkänä

Taksiliitto oli yhtenä pisteytyksen aloitteentekijänä.

– Taksinkuljettajat ajavat hyvin paljon. Siksi nykyinen sanktiojärjestelmä on liian jäykkä ja pienistäkin rikkomuksista on tullut ajokieltoja, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Lauri Säynäjoki.

Pisteytys ottaisi paremmin huomioon rikkomusten vakavuuden. Pistejärjestelmän rakenteeseen hän ei halua ottaa kantaa, kun sen valmistelu ei ole vielä alkanut.

Kortin myötä lähtee elantokin

Autokoululiiton koulutuspäällikkö Tapani Rintee sanoo, ettei liitolla ole virallista kantaa pisteytysjärjestelmään, mutta hän arvioi sen kehittämisen hyväksi.

Auto- ja kuljetusalan liiton AKT:n kuorma-autoalan sopimusvastaava Markku Viitanen pitää pisteytysjärjestelmää järkevänä.

Hän sanoo, että kuljettajalta voi lähteä kortti esimerkiksi pienten ylikuormien takia, vaikka ylikuorma olisi ajon aikana auton alustaan kertynyttä lunta. Sitä voi rekkaan kertyä pari tonniakin.

Toisena esimerkkinä hän mainitsee pienet ajoaikojen ylitykset, jotka voivat johtua esimerkiksi huonosta ajokelistä ja kiireestä vaikkapa laivalle.

– Nykyjärjestelmä on epäoikeudenmukainen. Ammattikuljettajilta se vie ajokortin lisäksi elannon pienistäkin rikkeistä. (HäSa)