Kanta-Häme

Torstaina voit antaa palautetta junavuoroista suoraan VR:n johdolle

NSB Core -hankkeen kartoituksen mukaan pendelöintiä Hämeenlinnan pitäjistä pitää tulevaisuudessa sujuvoittaa ratkaisuilla, jotka vähentävät yksityisautoilua.

Seudun asukkailla on tämän viikon torstaina tilaisuus käydä kertomassa, mitä mieltä he ovat Hämeenlinnan junaliikenteestä ja aseman seudun kehittämisestä.

 

VR:n viestintäpäällikkö Henna Norberg lupaa, että paikalla ovat matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen, kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen sekä yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu. 

Mukana ovat siis he, jotka pystyvät vaikuttamaan junaliikenteen aikatauluihin.

Maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen kannustaa kaikkia, joille junaliikenteellä ja -aikauluilla on merkitystä, menemään torstaina paikalle.

– On hyvä, jos mahdollisimman monet voivat käydä henkilökohtaisesti kertomassa, millaisia ongelmia juna-aikataulujen supistukset ja muutokset ovat aiheuttaneet.

Paikalliset tahot, mm. Hämeen liitto ja Hämeenlinnan kaupunki, ovat jo useamman viikon suunnitelleet suurta yleisötilaisuutta, jossa junaliikennettä käsiteltäisiin.

Ahonen harmittelee sitä, että VR:n kanssa on ollut hankalaa sopia aikatauluista.

– Aiomme yhä järjestää tilaisuuden sellaiseen aikaan, että pendelöijätkin ehtivät paikalle. Tavoitteena on järjestää se suuressa tilassa, esimerkiksi Verkatehtaalla, johon mahtuu paljon enemmän väkeä kuin asemalle.

Jupakan taustalla on se, että VR ilmoitti keväällä nopeuttavansa junayhteyksiä mm. Helsingin ja Tampereen sekä Oulun välillä. Nopeutuksen hintana on, etteivät junat enää pysähdy mm. Hämeenlinnassa ja Riihimäellä.

Hämeenlinna menetti uudistuksessa 14 IC-junien vuoroa. Ne ajavat Hämeenlinnan aseman ohi pysähtymättä. Pysähdys veisi aikaa noin kaksi minuuttia. VR perustelee asiakkaiden toivovan nopeampia junayhteyksiä.

Uudistuksesta on aiheutunut monenlaista harmia erityisesti seudun työmatkalaisille, joita on niin etelään kuin pohjoiseen satoja.

Kevään jälkeen Hämeenlinnan ja Hämeen liiton johto ovat kerran, jos toisenkin käyneet neuvottelemassa vuorojen palauttamisesta VR:n kanssa. On myös kerätty yli 3 000 nimen adressi junamatkustajilta.

– Silti VR:n johdossa ei ilmeisesti vieläkään tiedetä, millaisia vaikeuksia vuorojen vähentämisestä on Hämeenlinnan seudulla asuville. Siihen viittaa VR:n uuden pääjohtajan viimeviikkoinen lausunto Talouselämässä, Ahonen pohtii.

Uusi toimitusjohtaja Rolf Jansson totesi lehdessä, että noin kolmannes junista ajaa Hämeenlinnan ohi, mutta silti 46 vuoroa pysähtyy siellä.

VR on luvannut lisää lähijunia. Se ei kuitenkaan pendelöijiä lohduta, sillä lähijunissa on hankala työskennellä matkan aikana. Sama koskee linja-autoja.

Ahonen innostaa mahdollisimman monia menemään VR:n torstai-iltapäivän tilaisuuteen. HÄSA