Kanta-Häme

Tossu alla ja polvet korkealla

Kuvituskuva,.

Juuri ennen kuin yli 180-senttinen Jooseppi Konttila pääsee sovitulle haastattelupaikalle, hänen Solifer Suzuki PV -moponsa päättää pudottaa ketjunsa.

– En ole vielä ehtinyt kiristää niitä, Konttila sanoo ja asettaa ketjut sulavasti takaisin takarattaan päälle.

Hämeenlinnalainen Konttila osti PV:nsä – vuosimallia 1987 – Hattulasta viime vuoden lopulla. 950 euron hinta pienirenkaisesta klassikkomopedista oli vasta alkusijoitus.

Liki 30 vuotta vanhassa kaksipyöräisessä on pientä viilattavaa jäljellä, mutta takana on jo useiden tuntien työ. Vaihdettu on muun muassa istuin, lokasuojat, peilit ja pytty.

– Kone on kai joskus leikannut kiinni.

Pienet, tossumopoiksi kutsutut mopedit ovat vähemmistöä, mutta vähemmistökin nostaa päätään. Nimitys tulee Helkaman valmistamasta Tossu-mallisesta pikkumoposta.

1960–1970-luvuilla Suomen teitä minipyörillään kuluttaneet Tossut jäivät sittemmin kuvaamaan kaikkia samankaltaisia miniatyyrimenopelejä. Myöhemmät sukupolvet yhdistävät tossumopon Hondan valmistamaan nelitahtiseen Monkey-malliin sekä Konttilan omistamaan PV:hen.

Konttila itse asiassa jatkaa PV:n kotimaista käsityöperinnettä, sillä Suzukin mopot kasattiin ennen 1990-lukua Soliferin tehtaalla Suomessa. Kun mopot sittemmin tuotiin suoraan maahan, jäi Solifer nimestä pois. Suomessa liikkuu yhä yli 400 täällä kasattua PV:tä.

Hänen PV:nsä noudattaa muutenkin hyvin mopoilun perinteitä. Toisin kuin uudemmissa malleissa, Konttilan yksilössä ei ole tuoreöljyvoitelujärjestelmää. Öljy juotetaan janoiselle kaksitahtikoneelle bensan mukana.

– Aika lailla sormituntumalla saa öljyä laittaa, ei se niin tarkkaa ole. Kunhan ei laita liian vähän, hän sanoo.

Suomalaiset tossut, kuten, no, Tossu sekä Tunturin Hopper-malli, ovat sittemmin siirtyneet osaksi mopoilun historiaa, kun niiden valmistus lopetettiin.

Monkey- ja PV-mopoja ei ole tuotu maahan vuosituhannen alun jälkeen. Taustalla on paitsi alan kasvanut kilpailu mutta myös tiukentunut EU-sääntely esimerkiksi päästöjen suhteen. Monkey-mopoa kuitenkin vielä valmistetaan.

Kiinnostusta pikkumopoihin on yhä, minkä vuoksi esimerkiksi Solifer on viime vuosina alkanut tuoda maahan Monkey-pyörän kiinalaista kopiota. Ero alkuperäiseen on muun muassa se, että kopiossa on vilkut.

Käytetystä PV:stä saa myös maksaa helposti toistatuhatta euroa.

Konttila halusi tossumopon mutta erityisesti PV:n. 8-tuumaisten renkaiden ansiosta pikkumopo on jättienduroita huomattavasti ketterämpi.

– Tällä voi aika paljon keulia sun muuta.

– Mutta ei tietenkään liikenteessä, hän lisää. HäSA