Kanta-Häme

Toyotan oppeja ruokakauppiaille

– Teen sitä samaa päivittäistavarakaupoille kuin Gordon Ramsay tekee ravintoloille.

Näin janakkalalainen Juha Ketola kertoo kyselijöille, mitä hän tekee työkseen. Hänellä on yhden miehen konsulttiyritys Kauppavalmennus oy, ja hän myy palvelujaan lähinnä K-ryhmän ruokakaupoille.

Hämeenlinnalaiset muistavat Ketolan Hämeensaaren Citymarketin ensimmäisenä ruokakauppiaana. Hän veti kauppaa vajaan vuoden, ja sitä ennen hän oli K-kauppiaana Lammilla ja Vääksyssä.

Kauppiaana ei ollut enää kivaa

Hämeensaari on Ketolan toistaiseksi viimeinen kauppapaikka. Hän kertoo lopettaneensa kauppiaan uran vuonna 2012, koska se ei ollut enää kivaa.

– Kun lopetin kauppiaana, mietin missä olisin hyvä ja mitä tykkäisin tehdä.

Ketola sanoo, että kaupan ala kiinnostaa häntä, samoin ongelmanratkaisu. Hän keksi, että hän haluaa tulla päivittäistavarakaupan asiantuntijaksi.

– Minulla on kokemusta, tiedän mitä oikeasti tapahtuu ja tunnen prosessit.

Ketola aloitti konsulttina viime kesänä. Hänen yrityksensä Kauppavalmennus oy on ollut pystyssä toukokuusta alkaen.

Kaikilla samat ongelmat

– Tiedän, että kaikilla kauppiailla on samat ongelmat, esimerkiksi hävikki tai liian suuri takavarasto. Kaikilla on syytä tehostaa toimintojaan. Tiedän, että missä tahansa voi tehdä jotain asioitten parantamiseksi.

Ketola vakuuttaa, että hänellä ei ole ongelmia saada asiakkaita.

– Tuotteet ovat niin hyvät, että riittää, kun menee käymään jossain, niin saa kaupan aikaiseksi.

Ketolan ykköstuote on hävikin vähentäminen.

– Aloin miettiä, miten siitä voisi päästä eroon. Pohjalla ovat omat kokemukseni kaupasta, ja lisäksi opiskelin kirjallisuutta. Loin systeemin, miten voi vähentää hävikkiä ja pitää samalla hyllyt täynnä.

Hävikin vähentäminen tuo säästöjä

Tätä tuotetta Ketolan on helppo myydä kauppiaille.

– Menen kauppaan ja sovin, että rupean vähentämään hävikkiä. Siitä osuudesta, minkä kauppias säästää, kun hävikki vähenee, saan prosenttiosuuden. Jos hävikki ei vähene, kauppias ei maksa mitään.

Tähän mennessä Ketola on tehnyt yhden kokonaisvaltaisen hävikinvähentämisoperaation.

– Kävin koko valikoiman läpi, ja kuukausittainen hävikki väheni 2 900 eurosta 1 500 euroon. Säästöä tuli siis 1 400 euroa kuussa eli …. (laskee nopeasti päässään) 16 800 euroa vuodessa.

Miten hävikistä sitten pääsee eroon? Ketola sanoo kiinnittävänsä huomiota erityisesti tilausten rytmitykseen.

– Jotain tuoteryhmää saatetaan myydä tiistaisin 500 eurolla ja perjantaisin 2 000 eurolla. Jos tavaraa tulee sisään kauppaan joka päivä 2 000 eurolla, silloin ollaan pulassa. Kauppiailla on usein liikaa varastoa ja liikaa tavaraa hyllyssä.

Virhe aiheuttaa punaisia lappuja

– Jos hyllyissä on punalaputettuja tuotteita, se on merkki siitä, että on tehty jokin virhe jossain. Silloin selvitän, miksi tavaraa on liikaa.

Mutta hävikin vähentämisessäkin on rajansa. Se ei saa aiheuttaa sitä, että jokin tuote loppuu kesken. Ketola puhuu hyllypuutteista.

– Niitä ei saa olla yhtään. Se on aina virhe, jos on hyllypuute.

Mistä mies sitten on saanut ideansa siitä, miten asiat korjataan?

– Tästä kirjasta kaikki lähti, Ketola sanoo, ja kaivaa salkustaan Jeffrey K. Likerin opuksen Toyotan tapaan. Maailmalla puhutaan Toyota waystä.

Toyotan autotehtaat toimivat niin, ettei heillä ole ollenkaan varastoja. Ketola alkoi opiskella, miten se on mahdollista.

– Kun aloin perehtyä, huomasin, että heillä on paljon muitakin asioita, joita voi käyttää hyödyksi päivittäistavarakaupassa.

Virheeseen reagoitava heti

Ketolalla on salkussaan toinenkin Toyota-kirja, Kaizen, joka tarkoittaa jatkuvaa parantamista.

– Jatkuva parantaminen on sitä, että aina kun nähdään jokin virhe, siihen reagoidaan heti ja tutkitaan, mistä virhe johtuu. Sitten asia korjataan, ja sen jälkeen siihen asiaan ei tarvitse enää palata.

Ketolan mielestä esimerkiksi pitkä kassajono kaupassa on virhe.

– Vihaan jonottamista. Vääksyssä meillä oli jonoja. Tutkin Toyotan oppeja ja järjestin asian niin, että meillä ei ollut enää kassajonoja.

Ketolan systeemi oli yksinkertainen. Otettiin käyttöön sellainen toimintatapa, että kun kassalla oli yksi asiakas, jonossa sai olla kaksi asiakasta. Jos tuli kolmas, kassatyöntekijä soitti kelloa, ja silloin tuli tietty henkilö purkamaan jonon. Sen jälkeen hän palasi taas toisiin töihin.

Toyotalle vielä uudestaan

Ketola ei ole vain lukenut Toyota-kirjoja, hän on myös käynyt Japanissa Toyotan tehtaalla.

– Halusin tietää, miten opit toimivat käytännössä. Japanilaiset ystäväni järjestivät vierailun. Olivat ne Toyotalla aika hämmästyneitä, kun joku tulee Suomesta ja kyselee.

– Aion kyllä käydä Toyotalla uudestaan, ja seuraavalla kerralla pienemmässä tehtaassa, jossa voin keskustella ihmisten kanssa. (HäSa)